Per Edgar Kokkvold tar tak på vei ut av jobben som generalsekretær og benytter seg av intiativretten. Foto: Birgit Dannenberg
Per Edgar Kokkvold tar tak på vei ut av jobben som generalsekretær og benytter seg av intiativretten. Foto: Birgit Dannenberg

Retter pekefingeren mot DN og Hegnar Online

Kokkvold tar i bruk initiativretten. - Det er ikke sikkert det blir siste gangen heller.

Avtroppende generalsekretær Per Edgar Kokkvold benytter seg av initiativretten til å klage inn det han oppfatter som nye brudd på tekstreklameplakaten.

Det er ikke lenge siden sist han klaget inn medier for brudd på plakaten. Senest var i mai da han klaget inn Klikk.no for presentasjon av Google-annonse. Da fikk han medhold i at annonsen brøt god presseskikk.

Denne gangen er det annonser i Dagens Næringsliv og på Hegnar Online som klages inn for utvalget.

Bryter med prinsippene

Annonsen i DN var over to sider i DN Magasinet 6. april i år og var annonser for fripolisselskapet Silver. Annonsene mener Kokkvold ser: – både ved første og ved andre blikk ut som redaksjonelle sider, og de er heller ikke annonse-merket, skriver han i sin klage.

Videre viser generalsekretæren til ingressen i annonsen hvor det heter at Silver, sammen med Pengedoktoren, hadde nettmøte på DN.no om fripoliser og pensjon. Det mener Kokkvold bidrar til å forvirre leserne  ytterligere.

– Jeg mener annonsen og dens utforming klart er i strid med det fundamentale prinsipp i all journalistikk, nemlig skillet mellom det redaksjonelle og kommersielle, skriver Kokkvold.

Til Journalisten sier han at han er bekymret over den utviklingen som han ser pågår i mediene.

– Jeg ser svært uheldig utviklingen hvor medier av en eller annen grunn aksepterer tekstlike annonser som de for tre til fire år siden ikke ville akseptert. Dersom PFU ikke slår ned på denne utviklingen er det grunn til å tro det vil akselerere.

Kokkvold skriver kort i slutten av sin klage at det verken for DN, eller for andre medier, bør være noen kunst å merke annonsene sine.

Enig i kritikken

Sjefredaktør Amund Djuve skriver i svarbrev til klagen at DN er enig i at annonsen er for tekstlik og at den bryter med Vær Varsom-plakatens punkt 2.6.

– Svikt i interne rutiner hos avisen gjorde at annonsen likevel kom på trykk, skriver han.

Kokkvold brukte initiativretten sin mot DN også for 11 år siden. DN var også den gang enige i kritikken mot avisen. Men da valgte Kokkvold å legge saken død fordi han mente det hadde bidratt til læring. Det gjør han ikke nå.

– I den engere krets som diskuterte min beslutning den gang, var det uenighet om riktigheten av beslutningen. Derfor ber jeg denne gang utvalget ta saken til ende.

Hegnars biler

Det andre mediet Kokkvold har klaget inn for brudd på tekstreklame er Hegnar Online for en annonse på sin bilseksjon. Annonsen som markedsfører en SUV er ifølge Kokkvold uheldig.

– Den innklagede annonsen ligger i et redaksjonelt miljø, den er ikke merket, og er til forveksling lik de redaksjonelle artiklene. (…) Det kan naturligvis sies at den tekstlike annonsen har hvit skrift på svart bunn, og ikke omvendt, men det representerer ingen “tydelig” merking, ikke engang noe som kan kalles merking, skriver han.

Videre mener han at denne annonsen, som den i DN, er i strid med skillet mellom det redaksjonelle og det kommersielle. Generalsekretæren skriver i klagen at det ikke er slik at det er ved et overfladisk blikk man kan forveksle redaksjonelle artikler med denne annonsen.

- … også ved et grundig, profesjonelt blikk man kan forledes til å tro at det dreier seg om redaksjonelle tekst.

På vei ut

– Blir dette siste gang du bruker initiativretten?

Kokkvold går av med pensjon og forlater jobben som generalsekretær i Norsk Presseforbund 1. september.

–  Ja, det er vel ingen grunn til å tro jeg flere, men ingen skal være helt trygge på det. Jeg har tre arbeidsuker igjen i august.