– Vi kan sitte på en momsbombe

Dersom Teknisk Ukeblad lanserer digitalt tilbud, må de betale moms tilsvarende papiropplaget, selv om bare en brøkdel bruker tjenesten.

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fagbladet Teknisk Ukeblad kommer ut 42 ganger i året på papir. Det sendes ut til medlemmer i Nito, Tekna og PF, og opplaget er i overkant av 120.000 blader.

For å sikte mot en digital verden ønsker forlaget å tilby sine abonnenter et digitalt alternativ til bladet. Abonnementsprisen er økt fra 140 til 240 kroner. Og Skatt Øst er kontaktet for å få avklart momsspørsmålet på den digitale utgaven.

50/50

I sin utredning, utformet av Ernst & Young, heter det at TU anser prisingen av produktet for å være 50–50. Altså 120 kroner for papirutgaven og 120 kroner for den digitale versjonen. Denne vurderingen er skattemyndighetene enige i.

TU forteller videre at det er mulig for abonnentene å takke nei til papirutgaven, og at prisen for abonnementet da vil bli halvert. Videre forklarer de at det med letthet kan holdes nøye oversikt over hvor mange som bruker det digitale produktet all den tid abonnementet faktisk må aktiveres. Med tallene på plass vil det derfor, mener TU, være greit å kunne rapportere inn moms til Skatt Øst. Og der stopper også enigheten.

I et brev datert 21. august fra Skatteetaten skriver senior skattejurist Kristin Kotte at: «Det at medlemmene ikke aktiverer tilgangen til den elektroniske utgaven, betyr ikke at utgaven ikke er levert. Omsetningen av den elektroniske utgaven må anses skjedd i et slikt tilfelle.»

Moms på alt

Med det mener skattejuristen at om 120.000 abonnenter betaler for abonnementet, skal det også trekkes moms av produktet, selv om bare 1.000 velger å aktivere det.

For TUs del betyr det at de hvert år må sette av 3,6 millioner kroner til moms til staten. Om de skulle bare få 1.000 abonnenter så blir det dyre abonnenter.

– Det er en voldsom høy pris å sette i gang innovasjon på. Vi kan måle hver eneste som bruker det digitale tilbudet, derfor vil det være naturlig at vi betaler moms på stykk og ikke på blokk, sier publisher Jan M. Moberg i TU til Journalisten.

Han sier at slik TU har lagt opp ordningen, vil det ikke være slik at abonnementsprisen blir lavere dersom brukerne ikke bruker det digitale tilbudet, slik det er mulig å få til med det analoge produktet.

Moberg opplever praksisen fra skattemyndighetene som urimelig og at den er til hinder for innovasjon. Han tror også det er en del andre tidsskrifter som sitter på en momsbombe.

– Det kan være at enkelte har tilbudt sine abonnenter en ordning uten å tenke gjennom det. Det kan være de sitter på en momsbombe.

Jobbe mer

Nylig tiltrådt administrerende direktør Elin Floberghagen i Fagpressen sier til Journalisten det er flere uklarheter og usikkerheter i momsregimet som gjør beregningsgrunnlaget særlig uoversiktlig.

– Vi må jobbe mer med dette tema for å kunne rådgi medlemmene våre godt. Dette setter utvilsomt mange hinder for den digitale utviklingen, som verken er logiske eller forståelige for bransjen.

Powered by Labrador CMS