Den nye frossenpizzaen fra Stabburet har flere kalorier enn den tradisjonelle versjonen (bildet). Foto: Stabburet
– Saken har omtrent 4 mill. kilder, men de fant ikke én
Kritikk av Dagbladets Grandiosa-nyhet.
Mandag publiserte Dagbladet en artikkel over en halv side om Pizza Grandiosas nye produkt. Artikkelen er opprinnelig skrevet for forbrukernettstedet DinSide og handler om den årlige lanseringen av nye produkter.
Også på DinSide er artikkelen vinklet på den nye pizzaen.
Ensidig kildetilfang
Forskjellen på de to er at DinSides artikkel er på rundt 32 avsnitt. Av disse handler seks om frossenpizzaen. I Dagbladet er artikkelen langt kortere. Omtrent to tredjedeler handler om pizza-nyheten.
Den opprinnelige nettartikkelen har fire kilder, hvorav to har relasjoner til frossenpizzaen. Den ene fra produsenten Stabburet, og den andre fra Stabburets eier Orkla Foods. Disse to intervjues begge om den nye hurtigretten.
I tillegg uttaler en representant fra NorgesGruppen og en representant fra Coop Norge seg om tilgang til butikkhyllene. Den førstnevnte ble også brukt i Dagbladets sterkt nedkortede versjon.
Mange kilder å ta av
Verken på nett eller papir er konkurrentene til Stabburet intervjuet om markedskampen. Det samme gjelder ernæringseksperter.
– Dette er en artikkel om ett av Norges mest engasjerende produkter med mange potensielle kilder som har sterke meninger om endringer av produktet. Her fikk bare den ene siden uttale seg, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund etter å ha lest den forkortede papirversjonen.
Hun legger til at det er god presseskikk med et bredt kildetilfang, men i dette tilfellet opplever hun at det bare er avsender som kommer til orde. Det antar Løken Stavrum at Orkla er godt fornøyd med.
– I en sak om frossenpizzaen finnes det omtrent fire millioner potensielle kilder. Og så klarte de ikke finne én av dem.
Kunne hatt ernæringsekspert
– Dette er ingen stor og viktig sak, og det ble vurdert som en kort og enkel smaks- og brukstekst. Grandiosa er folkepizzaen, så det er en nyhet at det kommer en ny variant. Skulle vi brukt mer enn en halv side ville vi selvsagt laget en mer bredt anlagt sak, men dette var ment som en enkel brekksak, skriver nyhetsredaktør Frode Hansen i en epost.
Han er enig i at Dagbladet kunne tatt med en kritisk stemme, som for eksempel en ernæringsekspert. Men, skriver han, næringsinnhold i pizzaen og andre nylanseringer er et tema som vil være naturlig å behandle journalistisk når produktene er i hyllene.
– Likevel må man kunne omtale nyheten.
Unødvendig med ernæringsekspert
Redaktør i DinSide, Karoline Brubæk, sier at de bare kan svare for sin og ikke Dagbladets versjon. Hun viser til at nettartikkelen er en lang og omfattende sak om dagligvaretrender og nye dagligvareprodukter som snart kommer i butikken.
– Vi mener det ikke er nødvendig å kontakte ernæringseksperter knyttet til ethvert nytt matprodukt som måtte komme på markedet, og omtaler i saken også produkter fra et stort antall virksomheter og leverandører.