Mer oppmerksomhet enn trafikk

Hva har nisjenettstedene å tjene på at de store nettstedene får innholdet deres? Vil ha opphavet synligere.

Alle de store breddenettstedene har forskjellige stoffutvekslingsavtaler for å øke innholdstilbudet til sine lesere.

For en journalist i en nisjepublikasjon kan det være flott å se artiklene publisert i si VG, men har eierne noe å hente på dette?

Les også:

Venter økt stoffutveksling

Stoffutveksling er bra

Trafikkløft

Teknisk Ukeblad er blant nisjepublikasjonene som har søkt mot større medier for stoffutveksling. Som Journalisten har fortalt tidligere samarbeider TU med Nettavisen, E24 og ABC Nyheter.

Ansvarlig redaktør Tormod Haugstad forteller at erfaringene så langt har vært svært gode, selv om også denne mynten har to sider. Særlig, sier han, har det vært gøy å se hvordan innholdet som produseres i fagbladet får store lesermasser når det publiseres i mer allmenne medier.

– Jeg synes det har fungert veldig bra. Vi har fått tre ganger så høy trafikk som vi hadde før samarbeidene, sier han.

Synligere opphav

Haugstad legger likevel ikke skjul på at stoffutvekslingen har vært gjenstand for diskusjon internt i redaksjonen. Spørsmålet om man for lett gir fra seg innhold og identitet er blitt reist. Avtalene TU har i dag gir lenketrafikk tilbake til nettsiden deres, men det er mange som ikke engang får med seg at det er Teknisk Ukeblad som står bak artikkelen.

– Vi ønsker bedre markering av at det er vi som har laget saken. Opphavsmediet burde synliggjøres bedre, sier Haugstad.

Bytteavtaler

I DN.no sender de ut innhold til både ABC Nyheter og NRK. Dette er samarbeid som har strukket seg over flere år, forteller redaktør i DN.no Svein-Thore Gran.

Samarbeidene gir kanskje ikke de store trafikale utslagene for DN.no, da er SOL og ABC Startsiden atskillig viktigere. Men de gir andre nyttige ting i bytte, forklarer han.

– Vi har til tider fått innhold og tjenester fra dem som vi ikke har hatt selv. ABC Nyheter har hatt funksjonalitet som vi ikke har. Det har vært med på å berike vårt innhold. Og i noen tilfeller fått grafikk fra NRK som vi ikke hadde vært i stand til å gjøre selv, forklarer Gran.

Redaksjonelt økonomisk

Prinsipielt, sier han, kan man bytte tjenester som igjen gjør at driften av redaksjonen blir billigere. Men på redaksjonelt innhold er DN.no det han karakteriserer som den netto bidragsytende i samarbeidsavtalene.

– Og så har vi lært hvordan vi må utstyre sakene med lenker og titler for å få mest mulig trafikk ut av avtalene.

Gran kan ikke svare sikkert på om DN de vil sende innholdet sitt ut til nye samarbeidspartnere i fremtiden, men sier det kan være strategisk fornuftig.

Samtidig som DN “gir bort” innhold, de selv innhold fra Lyd & Bilde. Slike avtaler ser han for seg det kan bli flere av.

– Det er fordi vi nå er i en situasjon hvor vi ser at det er aktører der ute som har godt innhold og bra merkevareverdi som er det interessant for oss å distribuere. Lyd & Bilde er sterke på innhold som er relevant for oss. I bytte mottar de attraktive lesere.

 Gir posisjon

Mediehuset Tek med sine mange nettsteder har en lang rekke samarbeidspartnerne på innholdssiden. De leverer til Amedias mange lokalaviser, VG og Aftenposten, TV 2, ABC Nyheter og til Nettavisen. Faktisk leverer de til så mange at de har en egen person som er ansvarlig for distribusjonen ut til disse.

Ifølge daglig leder Per Øivind Skard får nettstedene kanskje ikke de store utslagene målt i trafikk fra sine samarbeidspartnere. Rundt 5 prosent av trafikken kommer derfra. Men til gjengjeld er det en del andre konsekvenser som slår positivt ut ved at VG bruker innhold fra deres nettsteder.

Det gir oss en posisjon i markedet som fører til at når Samsung slipper en ny telefon og det finnes kun ett eksemplar av den i Norge, så står vi kanskje først i køen. Og så er det stas for journalistene våre når de får oppslagssak i VG papir.

Tar betalt

I motsetning til andre innholdspartnere gir ikke Mediehuset Tek fra seg sitt innhold gratis, selv om det kanskje ikke er de store summene det er snakk om. Skard anslår at de får dekket inn i underkant av halvannet årsverk gjennom stoffutvekslingen, noe som igjen går til personen som har ansvaret for distribusjonen ut. Med såpass mange samarbeidspartnere oppstår det igjen noen utfordringer.

– Vi ønsker for eksempel ikke at samme saken skal dukke opp i flere nettsider. Derfor bruker vi mye ressurser på å drive dette apparatet.

Selv om trafikken inn ikke er større enn fem prosent, som tilsvarer i underkant av 30.000 unike brukere i uken, mener Skard at det gir Mediehuset Tek tilgang til nye brukere som de håper på at neste gang vil komme direkte på deres egne forsider.

– Med så mange samarbeidspartnere. Ønsker dere flere?

 - Jeg tror det er vel så viktig å jobbe langsiktig med de partnerne man har. Her har vi også sikkert mye å gå på. Det dreier seg om hvordan vi kan være bedre partner for dem og motsatt.