Norges befolkning har generell høy tillit til norske medier, ifølge en undersøkelse fra Medietilsynet. NRK har høyest tillit, ifølge undersøkelsen. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Åtte av ti har tillit til norske medier

Document.no er det mediet med lavest tillit.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nordmenn mener norske medier i hovedsak er til å stole på, viser en undersøkelse fra Medietilsynet. NRK1 og region- og lokalaviser scorer høyest på tillit.

I undersøkelsen til Medietilsynet kommer det fram at 83 prosent av de spurte er enig eller litt enig i påstanden om at norske medier i hovedsak er til å stole på.

Når det gjelder de konkrete mediene, svarer 82 prosent av de har høy eller ganske høy tillit til NRK 1. Deretter kommer lokal- eller regionavisene til de spurte med 65 prosent og TV 2 med 61 prosent.

Document.no er det mediet med lavest tillit, med 5 prosent. Det er på nivå med folks tillit til Facebook, som er på 6 prosent.

– Redaktørstyrte medier distribuerer også sine nyheter på Facebook. Dette bidrar til økt distribusjon, men det er viktig å være oppmerksom på den lave tilliten befolkningen har til nyheter på Facebook, kan påvirke folks oppfatning av nyheter fra redaktørstyrte medier på plattformen, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en pressemelding.

VGs tillit har falt

Undersøkelsen er gjennomført i mars, april og september i år. Tilliten til mediene har ifølge Medietilsynet holdt seg stabil i perioden.

Tilliten til Norges største mediehus VG har falt mest, mens nyhetene til TV 2 har hatt størst økning.

I mars svarte 43 prosent at de hadde høy eller ganske høy tillit til VG. Måneden senere sank tilliten med 13 prosentpoeng. I september økte tilliten noe igjen, fra 30 til 32 prosent.

Velsand i Medietilsynet sier det er vanskelig å vite hva som påvirket utslagene i målingen, men sier at tilliten falt etter den mye omtalte saken om dansevideoen med Trond Giske (Ap) på Bar Vulkan i Oslo.

Kvinner har høyere tillit

Menn gir uttrykk for å ha generell lavere tillit til norske medier enn kvinner. Mens 9 prosent av kvinnene er litt eller svært uenige i at norske medier i hovedsak er til å stole på, er tilsvarende tall for menn 17 prosent.

I undersøkelsen blir det også spurt om skillet mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. I en praktisk oppgave i undersøkelsen klarer åtte av ti å identifisere kommersielle saker.

Totalt har om lag 3.400 personer deltatt i undersøkelsen fordelt på tre måneder.

Resultatene i undersøkelsen er en del av en større befolkningsundersøkelse om kritisk medieforståelse fra Medietilsynet.

Les hele rapporten her.

Fakta om undersøkelsen

  • 83 prosent er enig eller litt enig i påstanden om at norske medier i hovedsak er til å stole på.
  • Kvinner gir uttrykk for høyere generell tillit til norske medier enn menn. Mens 9 prosent av kvinnene er litt eller svært uenige i påstanden «norske medier er i hovedsak til å stole på», er tilsvarende tall blant menn 17 prosent.
  • Åtte av ti klarte å identifisere kommersielle saker i en praktisk oppgave i undersøkelsen.
  • Det var flere eldre (over 60 år) enn yngre (under 30 år) som ikke klarte å identifisere begge de kommersielle artiklene – henholdsvis 42 prosent og 10 prosent.
  • 36 prosent har aldri hørt om begrepet innholdsmarkedsføring (content marketing). 19 prosent har hørt om begrepet, men forstår ikke hva det er.
  • Over halvparten i gruppen over 60 år har aldri hørt om begrepet innholdsmarkedsføring, mot to av ti under 45 år.

Kilde: Medietilsynet

Powered by Labrador CMS