Sportssjef i NRK, Egil Sundvor, sier at de ønsker å ta ned utøvernes eksponering av sponsorer så mye som mulig.

SVT må betale 100.000 i bot for sponsoreksponering

– Ikke vært snakk om i Norge, sier NRKs sportssjef.

Publisert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Sveriges Television (SVT) må betale 100.000 kroner i bot for å ha vist et intervju der en alpinist får eksponere sponsorene sine.

Intervjuet ble sendt på Sportspegeln i SVT i etterkant av et verdenscuprenn i alpint i finske Levi 30. desember 2018, skriver Aftonbladet.

Flere logoer på alpinistens jakke var synlige i innslaget. Dette mente Granskningsnämnden för radio och tv var umotivert og innstilte på at SVT skulle ilegges en bot på 100.000 svenske kroner. Nå har den svenske forvaltningsretten bekreftet boten.

– Etter forvaltningsdomstolens mening er ikke eksponeringen av varemerkene berettiget på grunnlag av en informasjons- eller underholdningsinteresse, heter det i dommen.

SVT har bestridt anmeldelsen. De har blant annet argumentert med at innslaget ble spilt inn i direkte sammenheng med konkurransemiljøet og at klærne utøveren brukte var arbeidsklær.

– Tar ned eksponeringen

Sportssjef Egil Sundvor i NRK forstår at SVT reagerer.

– Jeg er enig med SVT i at det er svært strengt. Dette er arbeidsantrekket til utøveren som de plikter å bruke. Det er en praksis som er OK i Norge, sier han til NTB.

– I min tid har det ikke vært snakk om bøtelegging i Norge.

Han forteller likevel at kanalen er bevisst på hvor mye eksponering utøvernes sponsorer får.

– Når vi har gjester i våre egne studioer, ønsker vi å ta ned eksponering så mye som mulig og gir beskjed om at de skal komme så sivilt som mulig. I de tilfeller det ikke skjer, har vi noen jakker på lur. Vi er obs på å ta det ned, også fordi det tar bort fokus fra innholdet, sier Sundvor.

– Tettere på

– På selve arrangementet er det lite vi kan gjøre, men vi har tatt opp med forbund og enkeltutøvere at vi ikke ønsker at utøveren skal eksponere eksempelvis drikkeflasker i intervjuer. Det har vi slått ned på i en årrekke, men har bare delvis lykkes. Her har utsnitt blitt diskutert for å unngå eksponeringen, sier han.

Sundvor legger til at det finnes gråsoner.

– Utøverne er forpliktet til å trene i sponset utstyr. Da må vi tåle at de har det på seg under intervjuer, mener han.

– Dette er ikke et stort problem, men det er en utfordring noen ganger. Men skulle det gå feil vei, får vi ta en ny vurdering, avslutter Sundvor.

Powered by Labrador CMS