Det bør lyse ei varsellampe når rikskringkastinga vel å satse på silikon i samfunnsoppdraget, skriv Julie Killingberg.
Illustrasjon: Julie Killingberg
DEBATT:
Eit desperat forsøk frå NRK
Det er skilnad på å hente inspirasjon frå reklameverda og å late kommersielle krefter få styre heile showet.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Det har mange
gonger vore sagt at me lever i eit informasjonssamfunn der det
kan vere vanskeleg å orientere seg. Når me skrollar på telefonen finst der
ikkje noko felles filter. Det meste av informasjon verte tilpassa den enkelte.
Spørsmålet er korleis verda blir om folket berre får høyre det dei ynskjer. Det
verte tala mykje om lukka rom og det mørke nettet i den samanheng, men eg trur
det er mykje anna som og er verdt å uroe seg for.
Eg trur rett
sagt at samfunnet missar noko når alt er tilgjengeleg heile tida. Eg trur me
har godt av å oppleve meir saman – ikkje berre saman heller, men og samstundes.
Når dei tidsmessige haldepunkta forsvinn, so gjer det noko med fokuset vårt.
Det blir ikkje like viktig å få med seg Dagsrevyen om ein utan omsyn kan sjå
han i reprise. Om ein ikkje høyrer frå vener eller kjente at det har skjedd
noko spesielt som er verdt å få med seg, blir det kanskje ikkje til at ein ser
dei nyheitssendingane i det heile. Slik kan det vere med det meste som er å sjå
på skjermane.
Med overflod
av informasjon og underhaldning er det naturleg at folket
spreiar seg i ulike retningar – men om me alle vel ut ifrå eigne preferansar,
missar me samstundes eit fellesskap når det gjeld referansar. Som eit døme vil
eg nemne eit ordtak eg hugsar godt ifrå barndomen. I tida før jul gjekk folk
rundt og sa «bob, bob, bob, ikke sant?» – og alle var med!
Fru Blom heng
framleis att i språket sjølv om mange ikkje veit kor ho kjem ifrå eller kven ho
var. Nye generasjonar vil kanskje seie at eg ikkje må kome her og kome her med
slike utspel. Men veit dei kor uttrykket kjem ifrå?
Kanskje er dei redde for å
misse mangfaldet i kulturuttrykka med slike avgrensingar som var før i tida –
men kanskje er det og noko dei ikkje skjønar at dei missar. Kanskje skjønar dei
ikkje at det er kjekt å ha – ikkje berre kunnskap om ein av landets største
visesongarar, men og eit referansefellesskap som samlar nasjonen. Eg trur for
eksempel ikkje songen «Frk. Bibelstripp» har vore like populær då den kom om
ikkje folket hadde hatt ei felles forståing for kva Øystein Sunde harselerte
med.
Etter dei sosiale media og rosabloggarane gjorde sitt inntog, har pressa vore nøydd å konkurrere om merksemda på ein ny måte.
Me som hugsar
korleis livet var før Facebook kan tale om utbreiinga av eit internettverk, og
om referansefellesskapet som forsvann. Etter dei sosiale media og
rosabloggarane gjorde sitt inntog, har pressa vore nøydd å konkurrere om
merksemda på ein ny måte. Såleis er det interessant å sjå utviklinga i eit
historisk perspektiv, og peike på kva tendensar som gjer det utfordrande å
drive rikskringkasting i ei ny tid.
NRK slit med å lokke til seg ungdommen, og gjer
eit desperat forsøk ved å late kultfigurar frå reklameindustrien – slike som
Sophie Elise Isachsen få leike seg i journalistrolla. Om NRK allereie står fram
som eit søkkande skip i møte med nye generasjonar, hjelp det ikkje å setje folk
ved roret som korkje har erfaring eller fagleg kompetanse.
Det kan vere
ein god idé å sleppe til yngre krefter som kan bidra med å formidle nyhende til
ungdomar på ein meir treffande måte. Det er verdt å satse på formidling, men
ein må ikkje gløyme innhaldet. Å late ein og annan som er god på salstriks få
ein finger med i spelet er ikkje dumt, men det er viktig at dei ikkje tek heile
handa. Det er skilnad på å hente inspirasjon frå reklameverda og å late
kommersielle krefter få styre heile showet. Me må ikkje late bukken få passe
havresekken.
«Dumskap
dreier seg ofte om å vere klok på feil stad» er det noko som
heiter. Det minner meg om ei frase som vart nemnt på ein revy eg var med på for
nokre år sidan: «Eg veit ikkje heilt kor skåpet skal stå, men eg er god på
entreprenørskap». Det same kunne vore sagt i ein parodi på NRK etter at dei
valde å levere Isachsen for fulle muggar.
Den unge
forretningskvinna må sjølvklårt få styre seg sjølv. Kor som er, kjem ein ikkje
bort ifrå at ho promoterer usunne kroppsideal samstundes som ho fungerer som
eit førebilete for unge jenter. Å drive slik forretningsverksemd retta mot eit
ungt og sårbart publikum er problematisk.
Ein ting er at Isachsen sjølv
opererer i eit grenseland mellom reklameverksemd og journalistikk gjennom eigne
kanalar. Noko anna er at NRK – ikkje berre let ho få kome til ordet i
samfunnsdebatten, men ogso betalar for å få vise reklamen hennar.
Hadde dei
statsfinansierte journalistane hatt litt ballar, hadde dei heller stilt slik
verksemd i eit kritisk lys. Det bør lyse ei varsellampe tenkjer eg, når
rikskringkastinga vel å satse på silikon i samfunnsoppdraget.