I 2020 hadde NRK over 30 millioner likerklikk, kommentarer og delinger på sine saker i sosiale medier. I 2022 falt tallet til rundt 17 millioner.
Foto: Dado Ruvic / Reuters / NTB og Marte Vike Arnesen
Engasjementet for NRK-saker faller i sosiale medier
– Selv om vi får mindre trafikk fra sosiale medier, får vi mer trafikk per post, sier NRK-rådgiver.
På Storyboards oversikt over de mest virale sakene i 2022, er det NRK som topper listen blant nettavisene med over 17 millioner delinger, likerklikk og kommentarer.
Det er femte året på rad NRK topper listen, men nå synker engasjementet for NRK-saker i sosiale medier.
Halvert
Foruten å toppe listen blant nettavisene hadde NRK også årets mest virale sak med Live Nelviks kronikk «Skjønnheten kommer utenfra». Men på tross av at NRK topper listen på flere fronter, er antall likerklikk, delinger og kommentarer nesten halvert sammenlignet med toppåret i 2020.
Fallet henger noe sammen med pandemiårets voldsomme tall, men ifølge sosiale medier-rådgiver i NRK, Merethe Sveen-Åsegård, er det nedskalering av antall kontoer på sosiale medier som er hovedforklaringen.
– At vi får mindre trafikk inn har vi vært veldig forberedt på. Men selv om vi får mindre trafikk fra sosiale medier, får vi mer trafikk per post, sier hun til Journalisten.
– Villet strategi
Med
andre ord får NRK mer igjen for det som postes i sosiale medier nå,
sammenlignet med tidligere, ifølge Sveen-Åsegård. At
engasjementet og trafikken
fra sosiale medier
totalt sett har falt har vært ventet, og det tåler NRK,
sier hun.
–
Vi vil heller bruke ressurser på våre egne plattformer, som NRK.no, NRK Radio og NRK TV – som publikum
bruker og har tillit til. Vi mener det er en forutsetning for å levere på hele
bredden av oppdraget vårt. Så
dette er en villet strategi.
NRK jobber hele tiden for å finne riktig avtrykk på sosiale medier, og å poste så smart som mulig for å nå de gruppene som bruker NRK minst på egne plattformer, sier Sveen-Åsegård.
– Som allmennkringkaster skal vi nå bredest mulig
ut i befolkningen. Vi bruker sosiale medier som et verktøy for å nå de som bruker oss
minst på egne plattformer, altså tenåringer og unge i 20-åra. Det overordna
målet med alt vi gjør på sosiale medier er få dem hjem til våre egne plattformer, og at
de på sikt skal bli lojale NRK-brukere, avslutter hun.