Erlend Aas er leder av redaksjonsklubben i Scanpix. Foto: Birgit Dannenberg
Scanpix slanker staben
Men sluttpakkene lite fristende, mener redaksjonsklubben.
Det Schibsted- og NTB-eide bildebyrået har rundt 55 ansatte, og dette tallet skal ned. Fredag fikk de ansatte beskjed om at de har en måned på seg å bestemme om de vil takke ja til tilbud om AFP, sluttpakker eller garantilønn.
De med ti års farstid i selskapet, eller som er over 40 år, vil få tilbud om ti måneders lønn dersom de velger sluttpakke. Med 10 års ansiennitet har de også mulighet til garantilønn i 12 måneder. Skulle de få jobb i løpet av perioden og lønna er lavere enn i Scanpix, vil bildebyrået betale differansen i perioden. I tillegg vil ansatte mellom 62 og 67 år få tilbud om AFP med gavepensjon. I alt skal det være åtte ansatte som kvalifiserer til dette tilbudet.
Vesentlig svakere
Leder i redaksjonsklubben, Erlend Aas, forteller at klubben har hatt dialog med ledelsen. Men redaksjonsklubben har valgt å ikke forhandle om rammene, for å unngå å gi tilbudene legitimitet.
Siden Schibsted er dominerende eier, sammenlignet klubben tilbudene med tilsvarende tilbud som ble gitt i VG.
– Tibudet er vesentlig svakere enn det VG har fått, samtidig er vi en annen situasjon og har røde tall for første gang i historien. Vi har ikke råd til å forplikte oss til fremtidige utgifter i samme grad som det VG kan, men klubben synes tilbudet er noe svakt, forteller Aas.
Han forklarer at det er mange blant de ansatte som kvalifiserer til garantilønn eller sluttpakke med ti måneders lønn, etter at de har tidligere arbeidet i NTB eller Scan-Foto og ble med inn i Scanpix da selskapet ble etablert for litt over ti år siden. Aas er usikker på hvor mange av disse som vil ta imot tilbudet fra ledelsen.
– Det er veldig små insentiver her om du er en 50 år gammel arbeidstaker, du må ha noe i bakhånd.
Ser behovet
I vår tok tre ansatte tilbud om AFP, disse stillingene ble da ikke erstattet. Når ytterligere ti stillinger skjæres bort, er klubblederen bekymret for hvordan disse funksjonene løses. Etter det Journalisten erfarer, skal redaksjonen, som inkluderer fotografer og desk, være skjermet fra sluttpakkene, men kan søke om AFP. Redaksjonsklubben omfatter også salg og arkiv.
– Dersom ingen av disse kan erstattes internt, blir det enten utbredt bruk av frilansere – eller så blir vi svakere sammensatt redaksjonelt, sier Aas.
Han forteller at klubben forstår behovet om å kutte kostnader så lenge bedriften ikke tjener penger.
Presser prisene
Administrerende direktør Stein Hallingstad forteller at finanskrisen har påvirket situasjonen til bildebyrået. Han sier Scanpix merker dette direkte gjennom at kundene presser prisene deres, eller at de rett og slett kjøper færre bilder.
– Vi er offer for det som skjer rundt oss, en stor utfordring for oss er de strukturelle endringene kundene er gjennom, også bildebransjen. Der må vi tilpasse oss, sier Hallingstad.