Espen Hauglid har fått en fast spalte i Morgenbladet hvor han analyserer nyhetsbilder.
Espen Hauglid har fått en fast spalte i Morgenbladet hvor han analyserer nyhetsbilder.

Kunstkritikeren tar for seg nyhetsbilder: – Kan fortelle langt mer enn bare det journalistiske

Klar med ny spalte.

Publisert Sist oppdatert

Journalist og kritiker Espen Hauglid er aktuell med en ny, ukentlig spalte på Morgenbladet.no. Den heter «Øyet som ser» og har som mål å skildre nyhetsbilder med et kunstblikk – og kunstbilder med et nyhetsblikk.

– En av ambisjonene mine med spalten er at folk skal begynne å se på bilder rundt seg med et nytt og friskt blikk. At folk stopper opp og stiller spørsmål rundt de mange bildene som omgir oss, sier Hauglid til Journalisten.

At en slik spalte ikke allerede finnes i norske medier, synes Hauglid er pussig.

– Bilder ligger så tilgjengelige, og det er nok å tenke høyt om rundt disse. Jeg regner med at folk har ganske mye billedforståelse hvis de kjenner godt etter, men så ligger det kanskje ikke alltid fremme i pannebrasken, sier han.

– Ingen uskyldige parter

I den første, og foreløpig eneste, bildespalten analyserer Hauglid et nyhetsbilde av Boris Johnson i det britiske Underhuset. Statsministeren må forsvare seg fremfor hele parlamentet etter å ha brukt statsministerboligen i 10 Downing Street til fester, mens landet var under koronanedstengning.

Hauglid sier nyhetsbildet kan ses med andre øyne enn bare ren dokumentasjon.

– Her er ingen uskyldige parter, hverken fremfor eller bak kamera. Det er en konstruert setting. Det er alltid noe man kan pakke ut av når man isolerer et bilde: budskaper, historiske koblinger, estetiske valg, ideologi og maktforhold er noen eksempler, sier han.

Et politisk spill

Hauglid var blant flere erfarne Morgenbladet-journalister som tok sluttpakke i 2019, men var tilbake i avisen som frilanser etter bare én måned. Han har siden skrevet kunst- og bokkritikk for avisen.

Haugli gir journalisten et innblikk i neste spaltebilde: Et møte mellom den franske presidenten Emmanuel Macron og den russiske presidenten Vladimir Putin.

– Når Putin møter Macron, og de sitter på hver sin ende av et veldig langt bord, så er det noen i Putins stab som har bestemt bordplasseringen, avstanden, og tenkt på hvordan det kommer til å se ut for fotografen, sier Hauglid.

Det er ting en kan tenke over, sier journalisten, og tilføyer at han synes slike prosesser er interessante å undersøke.

– Ulike bilder fungerer på ulike måter, men jeg er overbevist om at et bilde kan fortelle langt mer enn bare det journalistiske.

Powered by Labrador CMS