Espen Sørmo Strømme, Steinar Høydal, Heidi Røsok-Dahl og Frode Nesbø Nordås har skrevet en ny pensumbok i TV-journalistikk.

– Pensum er utdatert

Tar grep i ny lærebok i TV-journalistikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Den teknologiske utviklingen i mediebransjen går i rasende fart. En utvikling pensum ved landets høyskoler og universiteter ikke nødvendigvis klarer å følge.

Det bestemte Heidi Røsok-Dahl seg for å gjøre noe med. Hun er universitetslektor ved Oslo Met og underviser journaliststudenter i journalistikk med levende bilder.

Det siste året har hun, i samarbeid med flere andre undervisere ved Oslo Met og Høgskulen i Volda, skrevet på en ny lærebok de har kalt «Levende bilder – lær av de beste».

Den tar utgangspunkt i en mengde intervjuer med reportere, fotografer, videojournalister og klippere, og gir et praktisk innblikk i hvordan filme, klippe, og produsere alt fra korte reportasjer til dokumentarer.

I et forsøk på å ikke la læreboka bli utdatert, har de utformet de casebaserte kapitlene frie for for eksempel innføring i programvare, men med desto mer fokus på praktiske tips og råd fra bransjefolk.

– Ting forandrer seg fryktelig fort, og vi bestemte oss for å basere innholdet på metode og innhold, ikke så mye på programvare, sier Røsok-Dahl.

Boka, som akkurat har kommet fra trykkeriet, er allerede tatt inn som pensum hos både Oslo Met og Høgskulen i Volda.

– Jeg underviser i dette, og det har vært en frustrasjon siden jeg begynte at pensumet har vært veldig utdatert. Ingen av dem nevner sosiale medier engang, sier Røsok-Dahl og legger til:

– Å lese om hvordan flinke fagfolk jobber i felt, helt konkret, gir studentene en helt annen forståelse enn å bare lese hvordan dette gjøres i teorien. Det er den pedagogiske grunntanken bak læreboka.

Powered by Labrador CMS