Oppdatering: Peter Münster, kommunikasjonssjef for Facebook i Norden, tok direkte kontakt med HL-senterets direktør Guri Hjeltnes lørdag kveld. I løpet av telefonsamtalen beklaget han både at HL-senteret ble utestengt og at det har tatt lang tid før de igjen fikk tilgang til Facebook-kontoene. Det opplyser Hjeltnes i en e-post til Journalisten.
***
– Vår drift går for fullt uten Facebook. Men det har skapt stor frustrasjon at HL-senterets konto ble stengt uten varsel og forklaring, og attpåtil 12 private kontoer til ansatte. Vi er oppe igjen nå. Hva og hvorfor vet vi ennå ikke. Vi har bedt om en forklaring, og forventer svar, sier direktør Guri Hjeltnes til Journalisten.
Søndag 7. mars deaktiverte Facebook kontoen til Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret) uten forvarsel. Senteret er et forsknings-, dokumentasjons- og formidlingssenter. De setter søkelys på Holocaust og andre folkemord, men også på minoriteters vilkår i det moderne samfunnet.
– Det er 12 personer som har adgang til å redigere og legge ut saker på senterets Facebook-side. FB-siden vår er en plattform der vi deler ting og nyheter om forskning, undervisning og dokumentasjon og utstillinger og om alle arrangementer - foredrag, samtaler og seminarer. Det er en infokanal, forklarer sier direktør Hjeltnes.
Frustrasjonen vokste
I dagene som fulgte deaktiveringen vokste frustrasjonen. Fredag 12. mars sendte HL-senteret ut en pressemelding med krass kritikk av Facebook:
«Utestengingen fra Facebook er helt uforståelig for HL-senteret og for de 12 ansatte. Flere forsøkte forgjeves å gjenopprette profilene sine. De ble møtt med en standardmelding om at Facebook-kontoen var deaktivert fordi den ikke fulgte deres standard.
Som eneste Holocaustsenter i Norden er derfor tilstedeværelsen på plattformen særdeles viktig. Innholdet som formidles på HL-senterets Facebook-profil og andre kommunikasjonsplattformer er forskningsbasert, opplyst og engasjerende kunnskap om Holocaust og andre folkemord, om antisemittisme, diskriminering, rasisme og ekstremisme.
Målet med innholdet er å øke kunnskap, fremme forståelse, inkludering og samhold I et samfunn som i økende grad består av fake news og en polarisert debatt.»
Det skulle gå fem arbeidsdager før HL-senteret var tilbake på Facebook. I mellomtiden hadde HL-senteret forgjeves forsøkt å få svar på hva som lå bak utestengingen, og reaktivere kontoene.
– Dette er noe vi har vært i dialog med HL-senteret om i noen dager, og vi undersøker nå hva årsaken kan være. Selvfølgelig hadde vi foretrukket at vi allerede hadde et svar, og at vi kunne gi det før helgen. Men vi klarte ikke det før helgen, og jeg forstår at de er frustrerte over situasjonen, sier Peter Münster, kommunikasjonssjef for Facebook i Norden, til Journalisten.
Ufullstendig dialog
Til Journalisten sier Guri Hjeltnes at et av hovedproblemene har vært dialogen med Facebook. Det har vært vanskelig å få nettgiganten i tale, og tilbakemeldingen har vært mangelfull.
– Jeg vet ikke hvordan Facebook har håndtert det internt. Utad overfor oss, hyggelig e-post, korte svar, uten forklaring. Lite outreach til oss. Det ble lovet fart etter at vi sendte et formelt brev på norsk og engelsk. Men intet skjedde.
– Hva opplever du som det mest problematiske med utestengingen? – At det ikke kom noe varsel. At det ikke kom noen begrunnelse. At responsen var knapp og distansert. At intet skjedde, sier Hjeltnes.
Facebook beklager
– Vi har vært i dialog med HL-senteret siden onsdag. Jeg hører kritikken, og jeg er kjent med kritikken i den konkrete saken. Undersøkelsene har tatt lengre tid enn vi hadde håpet, og tatt lengre tid enn vi hadde foretrukket. Og det kan jeg bare beklage, sier Münster.
– Jeg har ikke hørt noe direkte fra FB i Danmark eller Norge om at de beklager noe. Det er til mediene. Jeg forventer at vi får en tilbakemelding. Det har jeg bedt om, rett etter at Facebook-sidene igjen var oppe, svarer Hjeltnes.
Vet ikke hva som har skjedd
– Det er for tidlig å si noe om årsaken til dette før vi har fått gjort en grundig undersøkelse av saken. Og før vi vet hva som har skjedd så har jeg ikke anledning til å bidra med spekulasjoner om hva årsaken kan være, sier Münster – og legger til:
– Men folk gjør feil på samme måte som teknologien gjør feil. Jeg kan ikke si om dette er en teknisk feil eller menneskelig feil, men begge deler er blant de mulighetene vi nå undersøker. Og det er dette vi ser på nå.
– Når får vi et svar på hva som har skjedd?
– Jeg vet ikke, men jeg håper det går raskt. Vi trenger å undersøke det ordentlig. Og vi trenger å vite hva det er som har skjedd, av flere grunner. Hvis det er en feil, slik det er antydet, så må vi selvfølgelig få rettet den så snart som mulig. Men vi må også foreta en skikkelig undersøkelse for å finne ut hva som eventuelt er årsaken til feilen, slik at vi kan unngå at det skjer igjen en annen gang, sier Münster.
Bekymret
Fredag kveld var HL-senteret tilbake på Facebook. Uten at HL-senteret fikk noen forklaring på hva som hadde skjedd, eller hvorfor de nå var tilbake på Facebook.
– Vil denne utestengingen gjøre noe i forhold til hvordan HL bruker FB som informasjonskanal?
– Det er all grunn til å tenke over hvor sårbart det er at en gigant som Facebook bare kan skru av. Tenk på så mange kommuner det er som har etablert Facebook som sin plattform overfor innbyggerne, ja hele organisasjons-Norge som bruker Facebook som sentral kommunikasjonskanal, sier HL-senterets direktør.