Kjennelsen er en seier for republikanske politikere i USA som mener plattformene, blant dem Facebook og Twitter, driver sensur, men er neppe siste ord i saken.

Regulering av sosiale medier

Amerikansk domstol vil innskrenke nettgiganters sensur-muligheter

En føderal ankedomstol opprettholder en lov som innskrenker sosiale mediers spillerom til å regulere innhold.

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Kjennelsen anses som en seier for republikanere som mener seg sensurert i sosiale medier av politiske hensyn, og kan endre hvordan noen av verdens største teknologiselskaper regulerer innhold fra sine brukere.

Loven, som ble undertegnet av Texas' republikanske guvernør Greg Abbott i fjor, har blitt utfordret i rettssystemet av grupper som mener den vil begrense nettplattformers mulighet til å fjerne ekstremistisk innhold og hatefulle ytringer.

En lignende lov ble også vedtatt i Florida, men en annen ankedomstol slo fast at den er grunnlovsstridig.

Siste ord vil trolig komme fra høyesterett, som tidligere i år blokkerte Texas-loven mens den ble forsøkt stanset i retten.

– I dag avviser vi ideen om at selskaper har en utvungen rett til å sensurere hva folk sier, skriver dommer Andrew Oldham i kjennelsen.

Netchoice, en av gruppene som har gått til sak, skriver i en uttalelse at de er skuffet, og påpeker at avgjørelsen var motsatt i søksmålet mot Florida-loven.

Republikanske folkevalgte i flere delstater har stilt seg bak lover som dem i Texas og Florida.

De forsøker å framstille selskapene bak de sosiale medieplattformene som liberale og fiendtlig innstilt til meninger som ikke faller inn under den kategorien, særlig fra den amerikanske høyresiden.

Høyesterettsdommer Samuel Alito skrev i mai at det er uklart hvordan domstolens tidligere saker om ytringsfrihet, hvorav mange er fra før internett, skal forholde seg til Facebook, Twitter, Tiktok og andre lignende plattformer.

Florida-loven vil, om den trår i kraft, blant annet gi vanlige folk muligheten til å saksøke de sosiale medieselskapene for opp til 100.000 dollar om de føler seg urettferdig behandlet.

Loven i Texas gjelder kun for de største plattformene med mer enn 50.000 aktive brukere.

Powered by Labrador CMS