Vellykket kampanje eller rent lureri? Over 1400 medier over hele verden har skrevet om Sommarøy som ville fjerne tiden. Fotomontasje.
Vellykket kampanje eller rent lureri? Over 1400 medier over hele verden har skrevet om Sommarøy som ville fjerne tiden. Fotomontasje.

«Etisk løgn» og total slakt. Slik reagerer folk på PR-stuntet som lurte verdenspressen

Innovasjon Norge beklager.

Publisert   Sist oppdatert

I starten av juni kom nyheten om Sommarøys ønske om å bli «verdens første tidsfrie sone». Tirsdag kveld ble det avslørt som et PR-stunt, initiert av Innovasjon Norge.

Over 1.400 norske og internasjonale medier har blitt lurt til å tro at det var et initiativ fra folket. Fortsatt publiseres det saker ute i verden og tirsdag hadde Aftenposten junior historien på forsiden av papirutgaven.

Det har ført til raseri og fordømmelse fra flere i norsk presse.

– Dette er virkelig innovativt. Staten har altså begynt å lyve, skriver Astrid Meland i VG på Facebook.

– I 1994 kom en film med Jim Carrey og Jeff Daniels. Den hadde den klingende tittelen Dum og Dummere. Den tittelen bør være en punchline for Innovasjon Norges neste strategikonferanse, skriver Pål Nisja Wilhelmsen i Nettavisen.

– «En god historie», kaller de det. Jeg kaller det løgn. Og nettopp løgn har vi nok av om dagen, skriver Ole Alexander Saue i Medier24.

– I dagens verden bør ingen spre falske nyheter, hverken mediene eller Innovasjon Norge, sier statsminister Erna Solberg til Aftenposten.

«Hvor er kildekritikken?»

Den største harmen er rettet mot Innovasjon Norge, men norsk presse blir heller ikke frikjent.

– Samtidig er det lov å håpe at norske journalister og redaktører får seg en vekker, og påminnelse, om at de mest oppsiktsvekkende pressemeldingene bør sjekkes nøye før de får særlig spalteplass, skriver Saue videre.

– Hvor er kildekritikken blant de mediene som brakte dette videre, spør tidligere redaktør i Dagbladet, John Arne Markussen, på Facebook.

– Publikum burde kanskje være mer bekymret for medienes evne til enkel faktakontroll, konkluderer redaktør Harald Klungtveit i Filter Nyheter på Twitter.

Skoleeksempel på «etisk løgn»

Innen PR-bransjen kommer det også slakt fra flere fronter.

– Personlig synes jeg det er et trist og et problematisk stunt. Ideen er veldig god og har åpenbart fungert, men å juge er en prinsipiell farlig vei å gå. Jeg liker ikke den utviklingen, sier Lars Olsen, professor i markedsføring ved BI, til Journalisten.

Han har selv vokst opp i Tromsø og har vært mange ganger på Sommarøy. Han så for seg at saken faktisk kunne stemme, men ble overrasket da det viste seg å være et PR-stunt fra Innovasjon Norge.

– Det er uetisk. Man må spille med åpne kort fra starten av, og det har man ikke gjort når avsender og kommunikasjon er skjult. Det hjelper ikke å komme flere uker etterpå, konkluderer han

Men ikke alle kommer med slakt av stuntet. Førstelektor Kjell Terje Ringdal ved Høyskolen Kristiania mener at det kan være greit å ta en «etisk løgn» i blant.

– Vi skal ikke bedrive bløff og løgnaktigheter, men jeg tror de fleste tåler at man tuller litt og setter ting på spissen, i en alvorlig verden og en alvorlig tid, sier han til NRK Kulturnytt.

Han vil nå bruke PR-stuntet som et eksempel i undervisningen.

– Dette er et eksempel man kan bruke på en etisk løgn. Er saken god og viktig nok, så kan man bruke utradisjonelle metoder, mener han.

Innovasjon Norge mente først at det var en positiv sak. De varslet fredag i forrige uke at omtalen skal være verdt 11,3 millioner amerikanske dollar, og seniorrådgiver Thomas Sørensen mener dette kunne vært vinklet annerledes.

– En annen og mer aktuell vinkling kunne vært: Innovasjon Norge klarer å skape interesse i nord, og når ut til milliarder av mennesker, for kun 500.000, skrev han på Twitter.

Meldingen er senere slettet.

Stort sett inneholder sosiale medier slakt av kampanjen.

Innovasjon Norge sendte onsdag ettermiddag ut en beklagelse for at de ikke hadde vært tydelig på at de sto bak kampanjen.

– Vi skal være en åpen, transparent og pålitelig aktør, og derfor tar vi denne saken svært alvorlig. Vi går nå gjennom rutinene våre for kampanjer av denne typen, sier administrerende direktør Håkon Haugli i beklagelsen.

Se flere reaksjoner under: