UiB- og Oslo Met-forskere leder Worlds of Journalism-prosjektet i Norge. Her fra Universitetet i Bergen.
UiB- og Oslo Met-forskere leder Worlds of Journalism-prosjektet i Norge. Her fra Universitetet i Bergen.

Inviterer til verdens største forsknings-prosjekt om journalistikk

– Håper å få med mange flere.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke et lite maskineri som er i gang når prosjektet Worlds of Journalism i disse dager inviterer norske journalister til å bidra.

Det er snakk om verdens største forskningsprosjekt om journalistikk, som omfatter titusenvis av journalister i totalt 110 land.

– Årets undersøkelse gjør det mulig å studere den generelle utviklingen i det som har vært en omstillingstid for bransjen, skriver Jan Fredrik Hovden, professor ved Universitetet i Bergen.

Han leder sammen med Oslo Met-professor Steen Steensen den norske delen av prosjektet.

Sosiolog og professor i medievitenskap Jan Fredrik Hovden.
Sosiolog og professor i medievitenskap Jan Fredrik Hovden.

Han gir eksempler på områder de ønsker svar på:

– Opplever journalister mindre redaksjonell frihet, større begrensinger i tid og ressurser? Har de endret syn i etiske spørsmål? Har journalister i de nordiske landene blitt mindre forskjellige?

Prosjektet har pågått over tid, og er inne i sin tredje runde; forrige gang journalister over hele verden ble spurt ut var i 2012/2013, og årets undersøkelse kan dermed belyse utvikling i svarene fra journalistene.

Hovden har blant annet vært med på å publisere en bok basert på data fra prosjektet, om likheter og ulikheter mellom journalistkulturene i 67 land.

For bare noen dager siden publiserte Hovden en artikkel om hvordan nordiske journalister opplever sin egen yrkesrolle, og hvordan de opplever ekstern påvirkning:

Der kommer det blant annet fram at journalister fra Norge og Island er de som oppgir å ha opplevd minst politisk påvirkning i jobben sin.

Alle medlemmer i Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening skal ha fått e-post-invitasjon om å bidra med svar på et spørreskjema til prosjektet, og en påminnelse er sendt ut helt nylig.

– I skrivende stund har litt over ti prosent svart etter første purring, men vi håper å få med mange flere slik at undersøkelsen blir mest mulig representativ og nyttig for oss alle. Vi håper å kunne formidle mye interessant stoff fra studien til norske journalister utover høsten, skriver Hovden.

Powered by Labrador CMS