Ved lunsjtider mandag skal den nye nettsiden UNG.forskning.no være tilgjengelig for alle. Ansvarlig redaktør Nina Kristiansen gleder seg. Foto: Bjørnar Kjensli/forskning.no

Forskning.no lanserer egen nettside for barn og unge

Nytt nyhetstilbud for 6- til 15-åringer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mandag klokken 12 blir UNG.forskning.no offisielt lansert, og selve lanseringen skjer i klasserommet til en sjetteklasse på Presterud skole på Hamar.

– Nå står alt på hue her, men det er veldig spennende og veldig gøy å gjøre dette, forteller ansvarlig redaktør Nina Kristiansen når vi snakker med henne fredag ettermiddag.

Hun er også fornøyd med at lanseringen skal skje uten kanapeer og glass med bobler, men ute hos målgruppen.

– Vi tar tilbakemeldingene direkte.

Må prøve seg fram

Forskning.no har over tid sett at cirka tre prosent av trafikken på nettsiden kommer fra lesere som er under 15 år. Tre prosent høres kanskje ikke så voldsomt ut, men det utgjør 1500 daglige besøk. Det er disse som er målgruppen for UNG.forskning.no. Disse og alle i samme aldersgruppe som ikke har oppdaget forskning.no eller som synes at innholdet i dag er vanskelig å forstå.

– Vi har lenge hatt lyst til å lage noe for barn og unge, forteller prosjektleder Marianne Nordahl, som mener de unge fortjener å få god journalistikk som formidler forskningsbasert kunnskap til dem på deres egne premisser.

Skjermdump fra UNG.forskning.no

– I dag tilbyr vi det samme til dem under 15 år som til en kjemiprofessor, påpeker redaktør Kristiansen.

Målgruppen de ønsker å nå er ikke en ensartet gruppe, noe forskning.no-redaksjonen er veldig klar over.

– Vi er nå i en fase hvor vi må utforske litt. Å treffe alle med alle saker er det ikke sikkert vi får til, men dette får vi finne mer ut av etter hvert, sier prosjektleder Nordahl.

Med seg har hun blant annet ungdomsreporter Ida Frøyland (15). UNG.forskning.no skal også være mer enn tekst og bilder. De håper blant annet at Youtube-kanalen som lanseres parallelt blant skal bli populær.

Gjenbruk og nytt

Redaktøren ser for seg at mye innhold fra «gamle» forskning.no kan gjenbrukes og tilpasses leserne på UNG.forskning.no. Men det må skje på de unges premisser.

Det krever blant annet en bevissthet rundt presentasjon av stoffet presenteres, og ikke minst språkbruk. Faguttrykk må unngås, eller i hvert fall forklares.

Nå er ikke dette ny tenkning for forskning.no-redaksjonen. Det er en stor bevissthet rundt dette i dag, påpeker Nordahl, men nå skal de anstrenge seg ytterligere for å gjøre forskningsstoffet tilgjengelig for enda flere.

– Vi må tenke ekstra nøye igjennom valg av innhold og språk, men også at vi klarer å være underholdende.

Hun forteller at tilbakemeldingen de har fått fra målgruppen, er at den ønsker å lese mer om seg selv. Om fritid og skole. Det skal de forsøke å gi dem. I tillegg til innhold som appellerer til nysgjerrigheten deres.

Ansvarlig redaktør Kristiansen legger til:

– Det gjøres masse forskning på barn, og forskning som barn er med på, men hvem formidler resultatene fra denne forskningen til barn? Det er det vi som skal gjøre.

Hun fortsetter:

– Vi skal ta opp sensitivt stoff, som mental helse, i tillegg til klima, demokrati og andre temaer som vi vet at barn og unge er opptatt av.

UNG.forskning er blant annet finansiert med en halv million kroner i støtte fra Forskningsrådet.

Powered by Labrador CMS