Her er Therese Alice Sanne fra Årets bilde i år, hvor hun fikk 50.000 kroner fra Karina Jensens minnefond. Hun vant også 1. pris i åpen klasse for et fotoprosjekt om psykisk helse. Foto: Kristine Lindebø
Her er Therese Alice Sanne fra Årets bilde i år, hvor hun fikk 50.000 kroner fra Karina Jensens minnefond. Hun vant også 1. pris i åpen klasse for et fotoprosjekt om psykisk helse. Foto: Kristine Lindebø

Blir eneste europeer i prestisjefull masterclass

Therese Alice Sanne (30) er én av 12 som er valgt ut til årets Joop Swart Masterclass.

Publisert   Sist oppdatert

– Å få den beskjeden var litt surrealistisk, sier Therese Alice Sanne på telefon fra Trondheim.

Den prisbelønte norske fotojournalisten er i år den eneste europeeren som er utnevnt som deltaker av Joop Swart Masterclass, et årlig prestisjefullt utdanningsprogram i regi av World Press Photo.

– Jeg føler meg veldig privilegert som får muligheten til å være med. De andre som er med forteller historier på sin egen måte og det åpner opp for nye måter å tenke på, mener Sanne.

Dette bildet er fra prosjektet «Svart Sol», som handler om ungdom og psykisk helse. Ingve Kjosås er åpen om sin egen opplevelse av å være psykotisk. Foto: Therese Alice Sanne
Dette bildet er fra prosjektet «Svart Sol», som handler om ungdom og psykisk helse. Ingve Kjosås er åpen om sin egen opplevelse av å være psykotisk. Foto: Therese Alice Sanne

Lar kildene tegne på bildene

245 fotografer ble i år nominert og Sanne er eneste av de 12 valgte som er fra Europa. Årets jury har latt seg imponere av årets unge fotografer som er nominert til programmet, spesielt at de tør å utfordre dagens måte å fortelle på.

– Jeg var gledelig overrasket over at mange av dem utfordrer mediet, takler komplekse ideer og tar risiko i sitt eget arbeid, skriver jurymedlem Tanvi Mishra fra India.

– Den nye generasjonen av fotografer er forberedt til å ta risiko, utfordre grensene, akseptere kritikk og finne nye måter å engasjere et publikum, skriver Tanzim Wahab fra Bangladesh.

De siste årene har Sanne vært frilans fotojournalist basert i Trondheim, og hun har selv beveget seg inn i en mer utradisjonell måte å tenke fotografi på. I 2017 ble hun deltaker i Norwegian Journal of Photography med et prosjekt om psykisk helse, hvor deler av prosjektet vant 1. pris i åpen klasse i Årets bilde 2018.

Prosjektet portretterer unge mennesker med psykiske helseproblemer, og de fotograferte har selv fått lov til å tegne, male eller skrive på deler av fotografiene i ettertid. Slik håper Sanne at deres intense indre virkelighet, usynlig for alle andre, forstås og formidles bedre.

– De må være med å fortelle den historien, fordi jeg kan ikke fullt ut forstå hvordan deres egne opplevelser er, sier fotografen.

At endringer blir gjort med et fotografi i ettertid har i lang tid vært uhørt i norsk fotojournalistikk, og Sanne fryktet bråk etter hun vant prisen.

– Men det har vært kjempestille og bare gode tilbakemeldinger så langt. Det er veldig spennende å vinne med noe sånt, siden det egentlig bryter med reglene. Jeg håper vi får se flere slike historier i norsk fotojournalistikk, sier hun.

Ventet på et utradisjonelt prosjekt

Selve ønsket om å tenke helt annerledes kom allerede i 2014. Etter å ha gjennomført en bachelor i fotojournalistikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus, studerte hun et halvår ved Pathshala South Asian Media Institute i Bangladesh.

– Der fikk jeg øynene opp for en annen måte å fortelle på. De bruker mer iscenesetting, og linjene mellom hva som er kunst, iscenesatt og dokumentar er mye mer uklare, sier Sanne.

Hun er likevel opptatt av at dette ikke er noe man burde gjøre bare for å gjøre det.

– Jeg har hatt lyst til å gå i den retningen, men det måtte komme naturlig. Med dette prosjektet krevde historien at jeg åpnet opp og gikk utradisjonelt til verks, for å kunne fortelle den på en måte som føltes riktig, sier Sanne.

Prosjektet hennes om psykisk helse ble et slikt prosjekt, hvor hun selv følte at bildene ikke var nok til å fortelle hele historien.

Anna Karina Liutkute danser i prinsessekjolen fra filmen Frost. Bildet er fra dokumentarprosjektet om folket på Sørburøy, hvor massiv fraflytning gjør at lokalbefolkningen strever med å opprettholde et samfunn. Foto: Therese Alice Sanne
Anna Karina Liutkute danser i prinsessekjolen fra filmen Frost. Bildet er fra dokumentarprosjektet om folket på Sørburøy, hvor massiv fraflytning gjør at lokalbefolkningen strever med å opprettholde et samfunn. Foto: Therese Alice Sanne

I porteføljen til Joop Swart Masterclass sendte hun inn dette prosjektet og et dokumentarprosjekt om folket på Sørburøy, som strever med å opprettholde et samfunn etter tiår med massiv fraflytting .

Sanne har også tidligere dekket forfølgelsen av rohingya-folket i Myanmar, noe hun gjorde allerede under studiene i 2014. Ett av bildene vant en pris i Årets bilde, men selve prosjektet ble ikke publisert før flere år senere. Sanne har også tidligere vunnet 1. pris i årets nyhetsreportasje i Norge i Årets bilde, samt flere andre priser lokalt og nasjonalt.