NOMINATOR: Hvert år nominerer Terje Bringedal fotografer til World Press Photo Master Class. I år har han valgt Kyrre Lien og Line Ørnes Søndergaard. Foto: Martin Huseby Jensen
Line Ørnes Søndergaard og Kyrre Lien nominert til World Press Photo Master Class
Terje Bringedal mener det viktigste med å være nominator er å finne talenter som prøver å jobbe med sitt eget bildespråk: – Noe disse to absolutt gjør.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det er 163 nominerte fra 60 nasjoner til Master Class. 57 kvinner og 106 menn. De nominerte må sende inn en portfolio som blir gjennomgått av en jury. 23. april blir det offentliggjort hvem som blir de 12 utvalgte.
Det er talenter under 32 år som blir nominert av 132 utvalgte internasjonale fotojournalister og bilderedaktører.
– Det som er viktig for meg som nominator er å finne talenter som prøver å jobbe med sitt eget bildespråk, noe disse to absolutt gjør. Kyrre Lien prøver stadig å skyve på grenser og eksperimenter med nye uttrykksformer, blant annet ved bruk av film, ikke digitalt. Line Ørnes Søndergaard har hatt en bratt utviklingskurve fra sine opptaksprosjekter for HiOA, til der hun er i dag. Hennes prosjekt «Hviletid» er jo både fascinerende og nyskapende, sierBringedal.
Bringedal har vært nominator for World Press Photo Master Class de siste ti årene og kan nominere fotografer fra hele verden, selv om han naturlig nok har størst fokus på Norge.
Vant Årets bilde 2014
Kyrre Lien vant Årets Bilde for 2014. Både han og Søndergaard har kommet fra Fotojournalistutdanninga på HiOA og har ifølge Bringedal vært så heldige å ha Per Anders Rosenkvist og Bernt Eide som lærere. Disse har foret landet med ypperlige fotografer i en årrekke, mener han.
Søndergaard hadde sin utplassering i Politiken og hadde Thomas Borberg som fotosjef.
– Litt av problemet i dag er mangel på kreative fotosjefer som kan inspirere nye krefter innen fotoavdelinger og ikke minst motivere de som er «fast, feit og førti». Nå er det mest jobb med vaktlister og budsjett, forståelig nok, sier Bringedal.
Annonse
Dyktige kvinner
– Vi har en mengde dyktige fotografer og spesielt jenter/kvinner som holder veldig høyt nivå når det kommer til det dokumentariske, nyskapende, fortellende og inspirerende, mener han.
– Om det er så mange gode kvinnelige fotografer, hvorfor nomineres det kun 57 kvinner mot 106 menn?
– Det kan jeg ikke svare på. Det vet jeg faktisk ikke. Det forbauser meg litt. I internasjonale magasiner er det nesten bare kvinnelige fotosjefer, men det gjenspeiler seg ikke her til lands. Vi følger ikke trenden.
Bringedal trekker frem Linda Bournane Engelberth, Anne Stine Jonsbråten, Linda Næsfeldt, Ingunn Mæhlum, Klaudia Lech, Therese Alice Sanne og ikke minst Andrea Gjestvang, i tillegg til Søndergaard, som fotografer med et tydelig og personlig bildespråk i det dokumentariske.