Multimediefortellinger er i vinden. Oppslutningen om IJs første kurs er stor. Marte Christensen og Tri Dinh tror kunnskapen blir nyttig. Foto:Kathrine Geard
Multimedia et must
Multimediefortellinger er i vinden. Nå vil mange lære å blande lyd, bilder og video.
Ikke er de bare unge heller. Tvert imot er det overraskende mange veteraner i flokken av både frilansere og fast, som har latt seg friste av kurset i multimediefortellingens kunst på Institutt for Journalistikk (IJ).
– Vi er i en eksperimenteringsfase. Det er en dyd av nødvendighet å lære dette, sier Ole Åsheim, mangeårig fotograf i Nordlys.
– Visuelt interessant
– Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med det, men jeg har lyst å lære multimedia. Det er visuelt interessant og gir nye muligheter, sier Mette Randem, erfaren frilanser for medier som Dagbladet Magasinet, Kamille og Washington Post.
IJ har både Soundslides og rene videokurs på programmet fra før, men dette er det aller første multimediekurset i sitt slag. Tilbudet kom som ekstrakurs utenfor katalogen, men ble likevel raskt fulltegnet, forteller kursansvarlig Leif-Arne Danielsen. Nytt kurs er alt satt opp til høsten.
– Husk at lyd er alfa og omega. Har du god lyd, og ok bilder, har du en story. Men har du kjempegode bilder og dårlig lyd har du ingen story. Da kan bildene like godt trykkes i avisa, sier Jan Johannessen til deltakerne. Han er hentet inn som foreleser fra IJs samarbeidspartner Visualdays. Et multimedialt produksjonsselskap startet av tre fotografer.
Stor oppslutning
Blant dem som lytter oppmerksomt er tre medarbeidere fra LO Media. Fotojournalist Tri Dinh, som jobber for LO Aktuelt, forteller at de bare så vidt har kommet i gang med multimedieproduksjon.
– Men det lille vi har gjort har hatt stor oppslutning fra publikum. Vi ønsker derfor å utvikle kvaliteten og lære mer om å bruke lyd, bilde og video sammen.
Ikke minst for etter hvert å kunne utnytte nettbrettets muligheter.
– Vi forventer at det vil slå gjennom, da må vi følge etter.
Dinh var innom TV og video da han tok sin fotoutdanning, men har siden bare jobbet som stillsfotograf. Dermed rustet kompetansen.
– Det er veldig gøy og spennende å ta dette opp igjen. Og nå håper jeg å få brukt kunnskapen også. Planen er dessuten at vi som er her skal evaluere kurset og lære videre til resten av staben, sier Dinh.
Også Åsheim, som i sin tid tok Norsk Pressefotografsskole, stiftet bekjentskap med video i utdanningen. Han syntes det var så artig at han fortsatte med video på hobbybasis og siden som ansatt i Nordlys’ tv-stasjon TV Tromsø, før han gikk tilbake til avisa.
– Jeg bærer med meg den kompetansen. Men jeg har enten jobbet med video eller som fotojournalist. Her er jeg for å lære å blande elementene. Vi leter etter nye formspråk for blant annet nettbrett.
Eksperimentell fase i Nordlys
Åsheim påpeker at Nordlys er en av pionerene på iPad og at man også har satset mye på video på nett.
– Vi er i en eksperimentell fase der vi publiserer videoer av veldig forskjellig slag og kvalitet, som er filmet på ulikt utstyr som DSLR-kamera eller iPhone 4.
Hvor avansert det blir er avhengig av tilgjengelig tid og den enkelte medarbeiders kompetanse.
– Men vi ser jo at det ofte ikke er tid til å lage det kompliserte innslaget. Derfor er det nødvendig å søke nye veier som fungerer i den praktiske hverdagen.
Duppeditter
Johannessen viser fram et vell av utstyr og tilgjengelige hjelpemidler som multimediefortellere kan fristes å investere i. Her er steadycams, luper til lcd-skjermen, følgefokussystemer, filtre, eksterne lydopptakere og selvsagt en rekke mikrofoner.
– Jeg forteller bare hva som finnes, hva dere bruker er opp til dere, sier han.
Randem er ikke så opptatt av alle dippeduttene.
– Jeg har akkurat kjøpt meg et 5D-kamera, men kjøper ikke mye mer før jeg vet mer om hva jeg skal, og hvordan jeg vil jobbe. Man må begynne et sted og du trenger ikke nødvendigvis ha så mye utstyr heller. Det gjelder å finne en løsning som dekker ditt behov.
Marte Christensen er også mest opptatt av de nye utfoldelsesmulighetene som åpner seg for henne som fotograf og frilanser.
– Det er utrolig spennende at yrket forandret seg med teknologien. Nå kan vi bli fullstendige historiefortellere. Som fotojournalist er det et must å lære seg dette. Jeg bare ventet på et kurs som var åpent for frilansere. Hun har tro på at nettbrettet kan bli en viktig arena.
– Vi er i en prøvefase nå, der medier enten nettopp har kommet på iPad eller snart skal. Så vi vet jo ikke helt hvordan dette blir. Men ved å lære seg multimediefortelling har man iallfall større mulighet til å klare seg som frilanser.