PÅ NETTDESKEN: - Vi spør oss hvordan vi skal røkte nettavisen i en ny organisasjon, sier reportasjeleder Jørund Flaa i fv.no. Foto: Øyvind Brenne, Fædrelandsvennen
PÅ NETTDESKEN: - Vi spør oss hvordan vi skal røkte nettavisen i en ny organisasjon, sier reportasjeleder Jørund Flaa i fv.no. Foto: Øyvind Brenne, Fædrelandsvennen

Nettaviser under press

Nedgangstidene har tvunget mediehus til å velge felles redaksjoner.

Publisert   Sist oppdatert

Integrering av papir- og nettredaksjoner, samt spede forsøk på å etablere betalingsordninger for nettavisene, er blant de mest interessante, strukturelle utviklingstrekkene i mediebransjen i 2009.

Dagbladet foretok organisatoriske grep i mars, noe som medførte at de to redaksjonene for nett og papir smeltet mer sammen. Den nye flermediale redaksjonen fikk felles redaktører på flere områder. I mai fulgte Stavanger Aftenblad etter, da både salgsavdeling og redaksjon i Aftenbladet Multimedia ble vedtatt integrert med papiravisen.

I en mediekommentar i september uttrykte Sven Egil Omdal bekymring over utviklingen for landets nettaviser. Omdal ledet Aftenbladet Multimedia som direktør og sjefredaktør fra starten i 2006 og inntil endringene i mai. I kommentaren skriver han at økonomisk nød fører til at mediehusene redder papiravisene ved å ofre nettavisene og tv-stasjonene sine.

Bekymring

Nå følger Fædrelandsvennen i fotsporene til Aftenbladet og Dagbladet.

– Det er skepsis og bekymring i den gjengen jeg leder, noe som er helt naturlig, sier reportasjeleder Jørund Flaa i fvn.no.

I slutten av november ble det kjent at ledelsen i sørlandsavisen ønsker å legge ned nettavdelingen. Sjefredaktør Hans-Christian Vadseth vil ha en samlet redaksjon som publiserer på tvers av plattformene. En arbeidsgruppe skal gjennomgå organisasjonsendringene, som etter planen skal settes ut i livet i løpet av første halvår 2010.

Fevennen har mistet 40 ansatte gjennom nedbemanninger det siste året, 12 av dem fra redaksjonen.

Flaa viser til at nedbemanningen utgjør bakteppet for omorganiseringen i mediehuset.

Tar grep

– Vi er færre mennesker til å lage produktene våre, og må se på organiseringen. Den økonomiske situasjonen for Fædrelandsvennen er ikke like god som den har vært, og vi må gjøre noen offensive grep for å møte opplagsfall og lavere annonseinntekter. Samtidig må vi sikre begge kanalene.

Han forteller at de 16 redaksjonelt ansatte i nettredaksjonen stiller seg spørsmål om hva som skal skje med produktet de har bygget opp gjennom noen år.

– Fvn.no går veldig bra trafikkmessig, vi har hatt stor økning hittil i år. Vi har en gjeng med veldig dyktige journalister som kan jobbe nett. Redaksjonen er ung, men likevel erfaren, og vi er i siget redaksjonelt. På den annen siden har ikke fvn.no til nå generert de store inntektene, har jeg forstått.

Flaa oppfatter at ledelsen ser store muligheter for produksjonsmessig gevinst ved å få integrert effektive og kjappe nettjournalister i resten av nyhetsredaksjonen.

Annerledes

Mens andre mediegrupper reduserer ressursbruken på nett, prioriterer Mecom annerledes. Mediekonsernet, som eier Edda Media, ønsker på sikt å bruke like mye på nett som på papir.

– Vi var helt og fullt dedikert til en total integrasjon. Virkeligheten er imidlertid at folk sier de vil integrere, men ikke gjør det i praksis, sa David Montgomery under et mediemøte for noen uker siden.

I foredraget fortalte Montgomery at pilotprosjektene i Mecom skal på lufta i Norge. I første omgang er det snakk om Laagendalsposten på Kongsberg og Fredriksstad Blad. Sistnevnte begynte sin omlegging 1. desember og skal endre ressursfordelingen mellom de to kanalene fra dagens 90/10 i favør papir, til 50/50. Ambisjonen for prosjektet er å øke nettutgavens reklameomsetning betraktelig.

Klubbleder Geir Løvli i FB forteller at det er en klar bekymring i staben rundt prosjektet.

BILDETEKST: