Det hvite i øyet
KOMMENTAR/NEW YORK (Journalisten): Går alt til helvete, eller finnes det et pusterom også for mediene?
Etter fire dager i møter med amerikanske mediehus er jeg usikker. Usikkerheten bunner i budskapet enkelte av disse har å by på. Det er vanskelig å se i krystallkulen og spå om fremtiden, til det er den for uklar.
Det vi vet med sikkerhet er at flere publikasjoner vil dø – forhåpentlig med ære. Flere kolleger vil miste jobben – kanskje med en verdig økonomisk «avskjedsgave». Journalistikken vil endre seg – helst til det bedre.
Ønskedrømmen er at situasjonen snur seg i løpet av høsten, slik de mest optimistiske analytikerne antar, men det skjer neppe.
Online-redaktør David Beard i Boston Globe er sikker på at flere publikasjoner vil dø. Der tror jeg han har rett. Gjennom seminaret til New Media Network i New York fikk jeg gjentatte ganger spørsmål om hvilken som blir den første store publikasjonen som blir lagt ned i Norge. Det finnes ikke noe sikkert svar, men det handler om bunnlinjen og hvor mye de forskjellige titlene bidrar på konsernnivå. Jeg tror det kan være verdt å ta med i regnestykket hvilke publikasjoner som er totalt avhengige av produksjonsstøtte fra staten.
Når det er sagt, er det også usikkerhet for enkelte nettselskaper og radiostasjoner i vårt lille land. Det kan tenkes det kommer avviklinger her, før det kommer ytterligere nedleggelser på papir.
Mackenzie Warren, ansvarlig for innhold i Gannetts utallige publikasjoner, forteller at mediekonsernets i forsøk på å øke innholdet og trafikken på nett, har hoppet på high school-sport. En person står med et videokamera som svinger til den siden av banen ballen måtte befinne seg. Samme person fotograferer, skriver en artikkel til den aktuelle avisen og en artikkel på nett. Kanskje bildene til og med benyttes til en av Gannetts utallige bøker.
For en del år siden diskuterte vi multijournalisten. Den diskusjonen er blitt overraskende lavmælt nå under finanskrisen. Flere kolleger vil miste jobben og journalistikken vil endre seg. Blir det i Norge som i Gannetts redaksjoner (USA Today er en av dem), så blir kvaliteten i journalistikken neppe bedre. Men jeg håper. Jeg håper at for eksempel nettjournalistene vil konsentrere seg om å generere egne saker fremfor å klippe alle andre. Det vil garantert bedre brukernes syn på troverdigheten vår.
Mediebransjen er nødt til å ta grep, ikke bare for å bedre bunnlinjen, men for å avklare hva slags produkter vi skal levere i fremtiden.
VGs USA-korrespondent Anders Giæver forteller om amerikanske journalister som er begynt å blogge ved siden av jobben. Hvorfor? Jo, de er redd for at jobbene deres skal forsvinne, og da er det best å ha et annet bein å stå på. Dermed etablerer de blogger nå for å få opp trafikken på disse i håp om å gjøre dem kommersielt attraktive.
Er det dette som blir sluttpakkene i fremtiden? Nettaviser som kutter i bemanningen, tilbyr sine tidligere ansatte distribusjon av bloggene deres? For å sitere et gammelt TV 2-slagord: «Siste ord er ikke sagt».