Avisenes papirutgaver leses mer enn nettsidene, viser ferske internasjonale undersøkelser. Illustrasjon: Espen Moe

Overraskende tall om nettaviser

Bare tre prosent av avislesingen skjer på nett, ifølge rapport. Stemmer tallene fra USA?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ferske rapporter og utredninger reiser tvil om nettavisenes reelle posisjon i mediemarkedet. Eksempler fra USA og Finland tyder på at papirutgavene spiller en viktigere rolle enn mange tror i nettets tidsalder. Norske medieaktører er avventende med å trekke konklusjoner.

Forskere ved City University i London har nylig publisert en rapport som blant annet tar for seg utviklingen til den finske finansavisen Taloussanomat. 28. desember 2007 la Taloussanomat ned sin papirutgave, med opplag på 72.000. Satsingen på kun nettavis medførte ifølge rapporten at minst 75 prosent av inntektene forsvant over natta, mens nettrafikken har vært ustabil og svak.

Fallende trafikk

Umiddelbart etter overgangen til ren nettavis opplevde Taloussanomat.fi en økning i trafikken. Men etter fem måneder var antall unike besøkende og sidevisninger falt med henholdsvis 22 og 11 prosent, sammenlignet med uka før avisen kuttet ut papirutgaven.

Også tradisjonsrike amerikanske aviser som Christian Science Monitor, Rocky Mountain News og Seattle Post-Intelligencer har nylig lagt ned sine papirutgaver, sistnevnte i midten av mars. I februar hadde nettutgaven 1,8 millioner unike besøkende, men antallet falt til 1,4 millioner i mars.

Den kjente medieeksperten Robert G. Picard mener denne utviklingen, dersom den holder over tid, kan indikere at papirutgavene fortsatt gir verdifulle bidrag til nettmedienes omdømme og markedsmessige situasjon.

– De som er interessert i journalistikkens framtid på nettet bør følge situasjonen i Seattle med interesse de neste årene, skriver han i sin blogg, The Media Business.

Kanalsamspill

Geir Arne Bore er ansvarlig redaktør i Drammens Tidende, blogger og ivrig bidragsyter på Twitter med bransje- og teknologirelaterte observasjoner. Han vil ikke trekke bastante konklusjoner.

– DT tjener veldig på samspillet mellom mediekanalene våre, ved å la hver av dem utvikle seg med særegent innhold. Jeg er overrasket over medier som ikke vil utnytte det samspillet.

Bore er sikker på at det fortsatt er mange dominerende papiraviser om fem år, selv om opplagene faller sterkt for tiden. Men han er ikke sikker på om DTs papirutgave vil ha 40.000 eller 20.000 i opplag på sikt.

Tre prosent på nett

The Nieman Journalism Lab, tilknyttet Harvard University, forsøker å analysere og gi råd om kvalitetsjournalistikk på nettet. I den ferske analysen «Print is still King» er konklusjonen at kun tre prosent av all avislesning i USA skjer på nettavisene, mens de resterende 97 prosent fortsatt foregår på print.

Beregningen er tankevekkende, men bygger blant annet på kvalifisert gjetning om hvor mange avissider papirleserne konsumerer daglig. Derfor er analysen møtt med skepsis.

Dersom konklusjonen skulle være riktig, reiser dette spørsmål om annonsørene betaler overpris for reklame på nettavisene. Annonser er i dag, med få unntak, den eneste kilden til å finansiere nettredaksjonenes drift.

Columbian Journalism Review drøfter Niemans tall, uten å trekke sikre konklusjoner. En hypotese er at de mest teknoivrige overdriver nettbruken, en annen at målemetodene som er brukt grovt underteller nettrafikken.

Overrasket og skeptisk

Nettsjef Anders Brenna i Teknisk Ukeblad er overrasket over, og skeptisk til, Nieman-konklusjonen.

– Tall kan manipuleres. Hvis dette stemmer, så er nåtiden mer akterutseilt enn jeg trodde. Men det forandrer ingenting. Det gir oss ikke bedre tid. Realiteten er at ting går mot nett og at nettavisene sliter med å tjene nok penger. Men det er mulig å øke inntjeningen, og nye betalingsmodeller kommer om få år, sier Brenna.

Kjedelige nettaviser

Også Bore mener det er åpenbare feilkilder i analysen.

– Dessuten har norske nettaviser en mye sterkere lokal posisjon enn nettaviser i USA og andre land. De fleste amerikanske nettaviser er ekstremt kjedelige. Så jeg tør ikke trekke direkte sammenligninger til Norge. Men det er ikke tvil om at det er DTs papirutgave som blir mest lest, og som har størst gjennomslagskraft i lesermarkedet. Gode og viktige saker blir lest av mer enn ti ganger så mange på papir, sier Bore.

Han ser for seg nye inntektsmuligheter ved å tilby leserne alt redaksjonelt innhold, både fra papir og nett, i form av eavis-lignende produkter.

Powered by Labrador CMS