KONKURRERER: Journaliststudent Mariann Habbestad blir motivert av konkurransen og håper hun vinner. Her forbereder hun dagens radiosending "Aktuelt" som vaktsjef. Foto: Espen Sørmo Strømme
Skal konkurrere om kvalitet
Studentene utfordres til å lage meningsfull journalistikk.
– Dette er veldig positivt, fordi vi blir oppmerksomme på hva som er god og viktig journalistikk og hva som bare er underholdning, forteller student Mariann Habbestad ved journalistutdanningen til NLA Mediehøgskolen Gimlekollen (NLA).
Institutt for Journalistikk(IJ) og NLA har inngått en avtale for å fremme journaliststudenters bevissthet om sin egen samfunnsrolle. Avtalen innebærer at studentene utfordres gjennom en konkurranse om å produsere “Journalistikk som betyr noe”. Den som lykkes best blir premiert med et valgfritt kurs hos IJ.
Vil heve kvaliteten
Samtlige journaliststudenter ved alle årstrinn er invitert til å delta, og en jury med representanter fra IJ og journalistutdanningen vil kåre vinneren i slutten av studieåret 2014.
Ifølge pressemeldingen om tiltaket har både NLA og IJ som formål å bidra til å heve kvaliteten på norsk journalistikk. Mens NLA skal sørge for et godt grunnlag i studietiden, vil IJ være studentenes viktigste samarbeidspartner for kompetanseheving når de en dag er ute i arbeidslivet.
– Skaper trøkk
Habbestad forteller at konkurransen gjør at hun ser etter saker i kommunen eller fylkeskommunen og ikke bare følger opp det som allerede står i avisen.
– Det virker motiverende og skaper trøkk. Jeg håper dessuten at jeg selv blir nominert, for jeg synes premien høres veldig spennende ut, sier Habbestad.
Programansvarlig ved NLA, Espen Sørmo Strømme, håper at konkurransen vil bidra til at studentene løfter blikket og forstår at de kan fortelle gode og viktige historier til publikum allerede i studietiden.
– Dette fokuset håper vi så de tar med seg ut i bransjen etterpå, sier han.
Verdier og samfunnsrolle
Markedsansvarlig ved IJ, Hanne Lund-Nilsen, sier at NLA gjennom denne konkurransen setter fokus på både journalistiske grunnverdier, pressens samfunnsrolle og produksjon av nyhetssaker for alle plattformer. Dessuten får studentene praktisk trening.
Begge parter håper at samarbeidet bidrar til at framtidens journalister får en tydeligere forankring til de journalistiske verdiene som er gjengitt i Vær Varsom-plakatens første kapittel - om medienes samfunnsrolle - i en tid der disse oppleves å være under press.