Konserndirektør Thor Gjermund Eriksen i A-pressen. Foto: Birgit Dannenberg
Normalisering i Halden
Konserndirektør Thor Gjermund Eriksen gleder seg over at roen senker seg, etter ti år med bråk mellom A-pressen og Halden Arbeiderblad.
Fra nyttår går Halden Arbeiderblad over fra Edda Medias annonsesamkjøring Mediasite til A-pressens NR1 Samkjøringene. Dermed er sirkelen sluttet for HA, som 1. januar 2000 gikk fra A-pressens annonsesamkjøring i Østfold til samkjøringen som var eid av Orkla Media. Denne overgangen skapte mye ondt blod mellom HA og hovedeieren A-pressen, og striden endte til slutt i Høyesterett.
A-pressen, som eier 41,5 prosent av HA-aksjene, forsøkte å få kontroll over lokalavisen, for å tvinge den tilbake til sin egen annonsesamkjøring. HAs overgang fikk konsernet til å starte opp en konkurrerende gratisavis, Halden Dagblad, som ble lagt ned tidligere i år.
Ikke sammenslåing
Tidligere i år ble det spekulert i en sammenslåing av annonsesamkjøringene til A-pressen og Edda Media i Østfold. Dette er imidlertid ikke aktuelt, ifølge NR1-ledelsen.
– Det er ikke snakk om noen sammenslåing av de to annonsesamkjøringene. Men vi fastslår at det nå, med unntak av Fredrikstad, er én avis per utgiversted i Østfold. Derfor er det naturlig å se på mulighetene for samarbeid. Vi prater godt sammen i Østfold, sier Per Gjerstad, administrerende direktør i NR1 Samkjøringene, som eies av 12 av A-pressens lokalaviser på Østlandet.
A-pressen gikk lei
Så seint som i mai i år gikk A-pressen lei, etter å ha opplevd å bli mistrodd og motarbeidet av de lokale eierne i Halden. Konsernet ønsket ikke å ta styreansvar for HAs videre ferd, og trakk ut sitt styremedlem. En forretningsadvokat ble satt til å representere A-pressens interesser i HA-styret.
På det tidspunktet hadde det lokale styret sagt opp både daværende sjefredaktør Frode Rekve og administrerende direktør Anne-Grethe Kolstad, en beslutning som seinere ble omgjort.
– En hyggelig utvikling
Thor Gjermund Eriksen, konserndirektør i A-pressen med ansvar for utgiverspørsmål, innholdsutvikling og kommunikasjon, er glad for at HA nå går over til konsernets samkjøring for avisene i Østfold og Follo.
– Dette er en veldig hyggelig og positiv utvikling. Derfor går A-pressen nå inn igjen i HA styret. Direktør Jorulf Husbyn vil representere oss på ordinært vis, fra og med neste styremøte. Da vi gikk ut var vi veldig tydelige på at vi mente det var riktig å gjøre, slik situasjonen var. Samtidig sa vi at vi ønsket å bidra aktivt til at HA driver godt, hvis de lokale eierne, styret og ledelsen i HA ønsket å samarbeide med oss om det. Nå er situasjonen normalisert og vi ser fram til et godt forhold til HA. Vi går inn i styret igjen for å bidra med vår kompetanse, sier Eriksen.
Ville ikke krige lenger
Også HA-direktøren understreker fornuften i å samarbeide.
– Vi har vært i krig, i gåseøyne, med A-pressen i ti år. I dagens situasjon er det helt umulig å fortsette å krige, vi må samarbeide. Derfor er det helt naturlig for HA å gå inn i annonsesamkjøringen til vår største eier. Vi fortsetter imidlertid et samarbeid med Edda-avisene, selv om vi formelt går ut av deres samkjøring, sier Kolstad.
Hun forteller at HA også vil oppnå en gevinst på «mange hundre tusen kroner», som følge av stordriftsfordeler internt i A-pressen. HA vil komme inn i et system med felles innkjøpsavtaler og støtte til den administrative driften.
– Inntektsmessig ville situasjonen vært ganske lik, enten vi hadde fortsatt i Mediasite eller meldt overgang til NR 1 Samkjøringene. Det er jo de samme kundene, uansett. Men de andre fordelene ved å samarbeide med A-pressen er viktige for oss, sier Kolstad.