Konserndirektør Thor Gjermund Eriksen i A-pressen. Foto: Birgit Dannenberg

Normalisering i Halden

Konserndirektør Thor Gjermund Eriksen gleder seg over at roen senker seg, etter ti år med bråk mellom A-pressen og Halden Arbeiderblad.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fra nyttår går Halden Arbeiderblad over fra Edda Medias annonsesamkjøring Mediasite til A-pressens NR1 Samkjøringene. Dermed er sirkelen sluttet for HA, som 1. januar 2000 gikk fra A-pressens annonsesamkjøring i Østfold til samkjøringen som var eid av Orkla Media. Denne overgangen skapte mye ondt blod mellom HA og hovedeieren A-pressen, og striden endte til slutt i Høyesterett.

A-pressen, som eier 41,5 prosent av HA-aksjene, forsøkte å få kontroll over lokalavisen, for å tvinge den tilbake til sin egen annonsesamkjøring. HAs overgang fikk konsernet til å starte opp en konkurrerende gratisavis, Halden Dagblad, som ble lagt ned tidligere i år.

Ikke sammenslåing

Tidligere i år ble det spekulert i en sammenslåing av annonsesamkjøringene til A-pressen og Edda Media i Østfold. Dette er imidlertid ikke aktuelt, ifølge NR1-ledelsen.

– Det er ikke snakk om noen sammenslåing av de to annonsesamkjøringene. Men vi fastslår at det nå, med unntak av Fredrikstad, er én avis per utgiversted i Østfold. Derfor er det naturlig å se på mulighetene for samarbeid. Vi prater godt sammen i Østfold, sier Per Gjerstad, administrerende direktør i NR1 Samkjøringene, som eies av 12 av A-pressens lokalaviser på Østlandet.

A-pressen gikk lei

Så seint som i mai i år gikk A-pressen lei, etter å ha opplevd å bli mistrodd og motarbeidet av de lokale eierne i Halden. Konsernet ønsket ikke å ta styreansvar for HAs videre ferd, og trakk ut sitt styremedlem. En forretningsadvokat ble satt til å representere A-pressens interesser i HA-styret.

På det tidspunktet hadde det lokale styret sagt opp både daværende sjefredaktør Frode Rekve og administrerende direktør Anne-Grethe Kolstad, en beslutning som seinere ble omgjort.

– En hyggelig utvikling

Thor Gjermund Eriksen, konserndirektør i A-pressen med ansvar for utgiverspørsmål, innholdsutvikling og kommunikasjon, er glad for at HA nå går over til konsernets samkjøring for avisene i Østfold og Follo.

– Dette er en veldig hyggelig og positiv utvikling. Derfor går A-pressen nå inn igjen i HA styret. Direktør Jorulf Husbyn vil representere oss på ordinært vis, fra og med neste styremøte. Da vi gikk ut var vi veldig tydelige på at vi mente det var riktig å gjøre, slik situasjonen var. Samtidig sa vi at vi ønsket å bidra aktivt til at HA driver godt, hvis de lokale eierne, styret og ledelsen i HA ønsket å samarbeide med oss om det. Nå er situasjonen normalisert og vi ser fram til et godt forhold til HA. Vi går inn i styret igjen for å bidra med vår kompetanse, sier Eriksen.

Ville ikke krige lenger

Også HA-direktøren understreker fornuften i å samarbeide.

– Vi har vært i krig, i gåseøyne, med A-pressen i ti år. I dagens situasjon er det helt umulig å fortsette å krige, vi må samarbeide. Derfor er det helt naturlig for HA å gå inn i annonsesamkjøringen til vår største eier. Vi fortsetter imidlertid et samarbeid med Edda-avisene, selv om vi formelt går ut av deres samkjøring, sier Kolstad.

Hun forteller at HA også vil oppnå en gevinst på «mange hundre tusen kroner», som følge av stordriftsfordeler internt i A-pressen. HA vil komme inn i et system med felles innkjøpsavtaler og støtte til den administrative driften.

– Inntektsmessig ville situasjonen vært ganske lik, enten vi hadde fortsatt i Mediasite eller meldt overgang til NR 1 Samkjøringene. Det er jo de samme kundene, uansett. Men de andre fordelene ved å samarbeide med A-pressen er viktige for oss, sier Kolstad.

Powered by Labrador CMS