Hege Breen Bakken har planer om å overraske leserne og sette dagsorden med Fagbladets journalistikk. Foto: Martin Huseby Jensen
Modig og overraskende er to mål Hege Breen Bakken har for journalistikken i Fagbladet
Hver dag sender redaksjonen ut nyhetsbrev til 120.000 mottakere. Antallet skal helst tredobles.
Tre uker er gått siden Hege Breen Bakken tok over roret i Fagbladet med sine 13 medarbeidere i redaksjonen og ti magasinutgivelser som går ut til 352.113 abonnenter. En økning på 9.500 nye leveringsadresser fra året før.
Altså, den første uken på jobb hadde hun ikke tatt over som ansvarlig redaktør, men nå er hun altså i gang. Og etter noen få arbeidsdager i sjefsstolen skal hun allerede under Fagpressedagen fortelle hvordan Fagbladet skal utvikles.
– Vi har et stort potensiale. Vi skal være tettere på folkene som leser oss. Det er viktig i et samfunn hvor det stadig snakkes om avstanden mellom de på grasrota og toppen. Her har fagbevegelsepressen en viktig rolle, forteller Bakken.
Vi møter henne noen timer før hun skal snakke til kollegene under Fagpressedagen.
Noe er på gang
Mange fagblader forholder seg til noen få yrkesgrupper. Som Journalisten eller Politiforum og Sykepleien. Fagbladet har alt fra helse- og omsorgsarbeidere til prester og ansatte i NAV. Fire tettskrevne lister i to kolonner med yrkesgrupper. Inspirasjonsliste, kaller hun det. Nysgjerrigheten over hva de gjør i de forskjellige yrkesgruuppen pirrer og gir ideer. Og gir muligheter for å skape nisjeinnhold.
– Fagbladet har et enormt potensiale i å spre innholdet vårt i ulike kanaler og å drive mer systematisk arbeid rundt dette.
Dette synes å reflektere Bakkens tanker om hva slags journalistikk Fagbladet skal levere. Ambisjonen er at den skal være modig og den skal overraske. Per nå mener hun journalistikken i fagbevegelsen nok er forusigbar. Både i vinkling, kilder og i tone.
Men det hindrer ikke ambisjonene. Planen er å sette dagsorden med viktige saker. Noe er på gang, sier hun uten å ville røpe hva dette er. Men for organisasjonen som eier bladet, Fagforbundet, er det viktig at redaksjonen fremstår som noe annet enn organisasjonens informasjonsavdeling.
– Og så skal vi jobbe med språket. Vi må få bukt med bruken av stammespråk. Vi fjerner oss fra leserne når vi gjør det. Vi skal være nære og ikke fjerne gjennom å bruke ord som minstelønnsgaranti og trepartssamarbeid - uten å forklare hva det er.
Dette er neppe eksklusivt for de 13 som arbeider i Fagbladets redaksjon. Bakken kaller det en yrkesskade.
Må satse nå
Noen uker inn i jobben forsøker hun å ha en finger med på det meste. Hun coacher, desker manus og skal etter hvert skrive flere kommentarer - ikke bare ledere. En runde med samtaler med medarbeiderne er nettopp gjennomført. Hun håper at alle vil ha det like gøy på jobb, slik hun har. Og så holder hun hånd om økonomien.
– Vi har solid økonomi. Det gir oss muligheter. Og så må vi passe på å gjøre utvikling nå, mens vi ennå kan. Inkludert journalistikken. Dersom vi ikke oppleves som viktige stanser også pengestrømmen.
En indikasjon på at redaksjonen oppleves som viktig er nyhetsbrevet. Det genererer halvparten av trafikken til nettsiden. 120.000 mottar det. Men Fagbladet opplever også stadig større engasjement på sosiale medier. Og det skal satses mye på digital utvikling fremover. Det er et sug i redaksjonen etter det.
Fra leserne kommer det fornøyde tilbakemeldinger med papirutgaven. Enn så lenge er frekvensen på ti utgaver i året foreløpig hellig. Men annonseomsetningen svekkes.
– Det går nedover, men det brenner ikke under beina, sier Bakken.
Lanserer fagbibliotek
Og med 100 forskjellige yrkesgrupper som lesere burde også grunnlaget for redaksjonelle ideer ligge godt til rette. Men det kan også bidra til utfordringer. Alle skal ha sitt. Her er idearbeidet viktig.
– Vi tester, og det skaper entusiasme når vi drodler.
Til neste år lanserer Fagbladet et eget fagbibliotek på nett hvor fakta og informasjon om de forskjellige yrkesgruppene blir søkbart.