Jon Wessel-Aas. Foto: Birgit Dannenberg
Frykter snikreklame i bloggene
Advokat vil at Forbrukerombudet skal se på bloggernes forhold til sponsorer. Blogger er enig.
I forrige uke ble det kjent at amerikanske myndigheter vil se nærmere på koblingene mellom bloggere og sponsorer. Myndighetene stiller seg kritisk til skjulte sponsorater og vil undersøke utbredelsen av slike forhold.
NRK-advokat Jon Wessel-Aas synes dette er en god idé, selv om han ikke har spesielt god oversikt over norske bloggere. Men synlighet og et transparent forhold mener han uansett er viktig, såpass at han twitret om sitt ønske om en gjennomgang.
– Når jeg twitrer om dette, er det ikke fordi jeg har sett konkrete eksempler, men fordi jeg synes det er interessant. Vi har en høy andel bloggere, og vi er kjøpesterke, så det kan tenkes at kommersielle aktører har henvendt seg til enkelte bloggere om annonser eller med dubiøse forretningshenvendelser, sier han til Journalisten.
Wessel-Aas ønsker at Forbrukerombudet skal se nærmere på problemstillingen med markedsføringslovens §3 liggende i bunnen.
Skjult
Wessel-Aas mener det er viktig å ikke nødvendig henge seg opp i begrepet blogger isolert, selv liker han nettsider. For man kan ha tvilsomme forhold i et diskusjonsforum også.
Heidi Nordby Lunde er kjent som bloggeren Vampus og er en av landets mer profilerte bloggere. Hun mottok henvendelse om kommersielt samarbeid allerede for snart to år siden.
Lunde mener det er sannsynlig at flere bloggere mottar produkter fra sponsorer. Hun kjenner også til at flere bloggere enn henne selv har mottatt henvendelser lignende den hun selv mottok fra Släger Kommunikasjon.
– Hvor stort omfanget er vites jo ikke, siden dette er «skjult» – eller i hvert fall ikke åpent. Åpenhet og transparens er viktig dersom man som blogger skal bygge troverdighet. Såkalt «redaksjonell» omtale skal jo være uavhengig, på samme måte som i mediene.
Lunde forteller at man vet svært lite om norske bloggeres inntekter og lesertall og mener at de gangene hun har lest artikler om dette i mediene har de vist seg å gi svært overdrevne tall.
Fokusere
Lunde har også skrevet en kommentarartikkel om hvordan bloggere kan tjene penger, gjennom tjenester som ReviewMe.
Til Journalisten forteller hun at hun mener dette er en god tjeneste, fordi bloggerne forplikter å opplyse om de har fått gratisprodukter og fordi annonsørene er bevisste på at bloggerne ikke lover å skrive positivt.
Hos Forbrukerombudet er man klar over problemstillingen, men har så langt ikke begynte å gå i dybden på den, forteller seksjonssjef Bente Øverli.
– Vi må fokusere på slike områder, spesielt mellom barn og unge. Jeg vet ikke hvorvidt det bare er delen om skjult markedsføring eller hele konseptet blogg er interessant å se på, sier Øverli.
Helt nytt
PR-selskapet Colt PR har spesialisert seg på sosiale medier, og har på egne nettsider en tipunkts smørbrødliste om hvordan man skal tilnærme seg bloggere.
Colt drøfter også en helt ny problemstilling. Landets mest leste blogger per i dag er ei 13 år gammel jente, hvordan vil sponsorer forholde seg til henne?
– Det er uansett veldig mange etiske problemstillinger vi møter på, og i hvert fall når det er en person på 13 år. Mange virksomheter som sender informasjon til toppbloggerne, men det er ingen som har vært så unge som nå, sier byråleder Marius Myhrvold i Colt PR.
Myhrvold håper at alle aktører innen media og pr trår varsomt når de yngste «rosa bloggerne» nå får høyere trafikk og mer omtale.