Kun 2 av 8 utenlandske kilder med direkte sitater var felles i D2 og Cosmopolitan

Journalisten har undersøkt påstander om plagiat i DNs reportasje om piller for å øke kvinners sexlyst.

Publisert Sist oppdatert
Gry Egenes.
Gry Egenes.

Mandag omtalte Journalisten forsiden til siste utgave av Dagens Næringslivs (DN) fredagsmagasin D2.

– Litt for likt, ja, erkjente D2-sjef Helle Vaagland på Facebook om forsiden bestående av et bilde av en portemone som ligner en vagina.

– Dårlig fundert

Senere samme kveld mer enn antydet bransjenettstedet Medier24.com at også en reportasje om «Viagra-piller» for kvinner i samme magasin var plagiat gjennom tittelen «Oops, DN did it again? Ikke bare var coveret plagiat. Halve saken er som hentet fra Cosmopolitan».

To av kildene, bloggeren Amanda Parrish og aktivisten Leonore Tiefer, er de samme i begge sakene.

Men Journalisten har gjennomgått hele reportasjen i D2 og den samme publisert i Cosmopolitan februar 2015. Selv om noen elementer er like, er det neppe mer enn hva man kan forvente når to medier intervjuer samme kilde om samme tema.

– Parrish forteller på en litt lik måte om sine opplevelser. Men sånn er det jo ofte med slike kilder.

Det sier featureredaktør Gry Egenes i DN til Journalisten. Hun er sterkt avvisende til anklagen om plagiat.

– Den er dårlig fundert. Det er lett å telle opp kilder. I går var det også en anklage om at vi ikke krediterte, men det gjør vi jo blant annet med et legetidsskrift. Det er tydelig at reportasjen ikke var lest. Det har nok gått for fort, sier Egenes om Medier24s opprinnelige omtale.

Intervjuet på Skype

Hun sier at bloggeren Amanda Parrish ble intervjuet på Skype med sitatsjekk i etterkant. Leonore Tiefer er også intervjuet av DN med sitatsjekk.

– Der andre ikke er kreditert er intervjuene gjort av oss, sier redaktøren.

D2s sjef Helle Vaagland opplyser at alle intervjuer er gjort muntlig på telefon.

– Tilsvar fra legemiddelselskapene er gjennomført per e-post. Samtlige intervjuobjekter har fått og godkjent sitatene sine på mail, skriver Vaagland i en epost til Journalisten.

I et tilsvar til Medier24s publisering karakteriserer Egenes det som tøv å anklage D2 for plagiat ved å intervjue kilder som kan mest om temaet.

Hun avviser kontant at D2s journalister har skrevet av en artikkel i Cosmopolitan og sier det er feil at DNs artikkel er hentet fra det amerikanske motemagasinet.

«I D2s dokumentar er det brukt 21 åpne kilder, mot Cosmopolitans seks. Kun to av disse personene er intervjuet av oss og Cosmpolitan.»

Frimodig kilde om lystproblemer

Ganske riktig er det kun bloggeren Amanda Parrish og forskeren og aktivisten Leonore Tiefer fra New York University School of Medicine som altså er felles kilder i begge sakene.

– Parrish er en av de mest aktive aktivistene og har skrevet kronikk i Time, har egen blogg og gir mange intervjuer til medier. Hun har sin egen historie som hun forteller frimodig. Det er ikke så mange som forteller åpent om sine lystproblemer, sier Egenes.

– Hvordan ble dere kjent med Cosmopolitans sak?

– Da Medier24 ringte. Journalistene hadde lest mange artikler om dette, men Cosmopolitans var ikke en av disse.

Både Vaagland og Egenes avviser at Cosmopolitans sak engang var til inspirasjon for D2s sak.

– Den har ikke vært til inspirasjon i det hele tatt, skriver Vaagland.

– Hvordan dukket reportasjeideen opp?

– I kjølevannet av lanserinen av pillen Addyi har det vært mange kontroverser og nyhetssaker i USA, noe våre journalister har fått med seg. Kontroversene rundt Addyi vekket våre journalisters nysgjerrighet, og de ønsker å se nærmere på ulike forsøk som har vært gjort for å finne en lystpille for kvinner, og hva som skjer på feltet akkurat nå.

Dette er blant D2s egne kilder

D2s reportasje består i tillegg av direkte sitater fra hjerneforsker Nicole Prause ved sexforskningsinstituttet Liberos i Los Angeles, professor Jim Pfaus i nevrologi og psykologi ved Concordia-universitetet i Montréal i Canada, medisinsk direktør Kim van Rooij i Emotional Brain, forsker Barbara Mintzes på legemiddelpolitikk ved University of Sydney, den amerikanske gynekologen Andrew Goldstein som har forsket for Viagra-produsent Pfizer og Emotional Brain, samt professor og forfatter Edward Otto Laumann.

Ingen av disse er nevnt i Cosmopolitans sak.

DNs reportasje har også norske reportasjeelementer gjennom intervju med den norske legen og sexologen Ellen Skjelbred ved Oslo-klinikken Mediwave, gynekolog Hilde Sundhagen ved Lillestrømgynekologene og medisinsk fagdirektør Steinar Madsen i Legemiddelverket.

Til slutt viser reportasjen til en rekke skriftlige kilder, som et norskt dokument der Regional komité for medisinsk forskningsetikk Øst-Norge beskrives studiens aldersgrense på 18 år som etisk betenkelig.

Andre viktige kilder er sosiolog Meika Loe, som blir sitert fra sin bok «The Rise of Viagra», og en forskningsartikkel av intervjuede Edward Otto Laumanns på trykk i Journal of the American Medical Association (JAMA) på 1990-tallet.

Saken viser også til boken «What do Women Want: Adventures in the Science of Female Desire» av Daniel Bergner og urolog Elizabeth Kavalers advarsler på forskningsnettstedet Live Science, i tillegg til flere andre kilder.

Mange husker plagiatskandalen som rammet Dagens Næringsliv i fjor sommer. Featureredaktøren sier at avisen har strammet inn på rutinene etter den.

– Plagiat er uakseptabelt, sier Egenes.

Powered by Labrador CMS