– Jeg har breiet meg, og snakket høyt, sånn at de med lange ører på desken kan høre det om jeg sier noe fornuftig, sier prosjektleder for «Visuelt løft», Cicilie S. Andersen.Foto: Marte Vike Arnesen
Fotojournalistikk i NRK
Hun ble NRKs «visuelle vakt-bikkje». Det har gitt resultater
Journalister har gått fra å ikke ville ta i et kamera til å levere inn bidrag til Årets bilde.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
I fjor høst bestemte NRK-ledelsen seg for å satse mer på visuell journalistikk, de ønsket å være mer konkurransedyktige på foto, og ansatte Cicilie S. Andersen som prosjektleder for prosjektet «Visuelt løft».
Prosjektet er en del av et større visuelt kompetanseløft i NRK.
Som et resultat har flere lært seg å ta egne bilder og tenke visuelt tidlig i arbeidet med saker. Skrivende journalister har gått fra å ikke ville ta i et kamera til å levere inn bilder til Årets bilde, opplyser NRK.
Visuelt løft
Fire journalister ble valgt ut til å være en del av spydspissprosjektet. De er normalt en del av breaking-redaksjonen i NRK, og ingen av dem hadde noe særlig fotoerfaring fra før.
Tilnærmingen har ikke nødvendigvis vært å heve den tekniske kompetansen, men heller å la journalistene bli kjent med faget gjennom seminarer, foredrag og oppgaver.
De har nærmest hatt sitt eget utdanningsløp denne høsten.
– Det har handlet om inspirasjon, det har handlet om lek, og det har handlet om å utfordre seg selv. Å tørre å gå nærme nok, og være lenge nok i en situasjon, være i det ubehagelige, og ikke gi opp etter første bilde, forteller Andersen.
Hun legger til:
– Mange har nok hatt litt sperringer, de har ikke hatt noe eierskap til visuell journalistikk, så det å kunne få lov til å by på det, og la det bli noe vi prater om, tror jeg har vært enormt viktig.
For alle andre i NRK som har vært interesserte har prosjektet kommet til syne gjennom ukentlige visuelle inspirasjonsmøter, et kontaktpunkt for visuell journalistikk på desk og løpende visuell reportasjeledelse.
– Jeg har vært tilgjengelig for alle, og jeg har besøkt de aller fleste redaksjonene med foredrag om min tilnærming til visuell journalistikk, sier Andersen som til vanlig jobber som visuell journalist i NRK.
Annonse
Visuell vaktbikkje
I tillegg til å heve fotokompetansen til journalistene, så NRK også behovet for en visuell vaktbikkje, et kontaktpunkt i redaksjonen. Den rollen har Andersen tatt på alvor.
– Vi har fått en egen visuell desk, der det er åpent hus. Jeg har breiet meg, og snakket høyt, sånn at de med lange ører på desken kan høre det om jeg sier noe fornuftig, sier hun.
Andersen har selv kjent på behovet for en visuell reportasjeleder i årene hun har jobbet for statskanalen. Hun mener NRK har hengt litt etter når det gjelder satsing på stillbilder og det visuelle. Nå mener hun ledelsen virkelig har forstått viktigheten av å satse på fotojournalistikk.
– De nye brukerne og den nye journalistikken er digital, og de nye generasjonene er visuelle. Fra ledelsens side opplever jeg at det her er noe av det viktigste vi skal satse på nå, forteller hun.
Først og best
NRK har en målsetting om at de skal være først med hele bildet, men de skal også være først med de beste bildene, for å være det må de ta flere egne bilder, mener Andersen.
– Vi må bli flinkere til å velge bilder, da må vi se flere bilder, og vi må bli flinkere til å identifisere hva som er et godt bilde.
Alle som er innom Andersens reportasjeledelse får beskjed om å sette det visuelle først, ikke skrive. Det har gitt resultater. Mange saker som før kun ble sett på som tekstsaker er nå hevet til såkalte premiumsaker ved å fokusere på det visuelle.
– Vi må se hvilken historie vi forteller, det er det vi ser først når vi møter sakene. Jo flere lys vi tenner, jo flere vil være opplyst på sikt. Og til slutt er vi en visuell armé, det er målet, sier hun entusiastisk før hun avslutter:
– Det er utrolig kult å være en del av denne satsingen, jeg er veldig stolt av å jobbe for et mediehus som ser verdien av visuell journalistikk og som virkelig satser. Pilen peker fremover!
Annonse
– Det visuelle er triggeren
Redaksjonsleder for visuelt, Kristian Aanensen, er strålende fornøyd med prosjektet.
– Det har funket over all forventning, sier han:
– Vi har sett at enkelte medarbeidere har hevet seg mye bare ved å få litt tips og triks om hvordan de skal tenke og hvordan de skal jobbe med bilder.
Praten på desken har også endret seg, forteller han. Fra å kun tenke tekst, diskuterer de nå om saken kan løses visuelt.
– Vi har klart å snu måten å tenke og snakke på opp mot fronten, forteller han.
Han tror også at fremtidens journalistikk er visuell.
– Vi så at det var et behov for å hevde oss på det visuelle. Vi ser jo på alle medier som vi konkurrerer mot og på alle typer sosiale medier, at det er det visuelle som er triggeren.
NRK jobber nå med å skaffe finansiering gjennom interne kompetansemidler slik at prosjektet kan fortsette ut året.
– Vi har sett veldig gode resultater av høstens arbeid og mener det er viktig at NRK prioriterer dette også fremover, sier Aanensen.