Journalistprisen på Svarte Natta gikk til både Nordlys og NRK for Hurtigrute-avsløringen.
Journalistprisen på Svarte Natta gikk til både Nordlys og NRK for Hurtigrute-avsløringen.

Nordlys og NRK er de store vinnerne fra Svarte Natta:
– Begge var tidlig ute med avsløringen om Hurtigruten

Fikk både hovedpris og hederlig omtale.

Publisert Sist oppdatert

Årets Svarte Natta-pris for journalistikk deles mellom NRK og Nordlys for dekninga av Hurtigrutens håndtering av sakskomplekset rundt koronapandemien.

– Dette var mitt første store prosjekt med den undersøkende redaksjonen til NRK i Nord-Norge, og det har vært veldig artig å jobbe med Hurtigruten-saken. Vi er en sabla bra gjeng. Tusen takk til dere, sier Beth Mørch Pettersen i NRK Nordland fra scenen.

Hun jobbet med saken om Hurtigruten med NRKs dybdegruppe i nord sammen med kolleger Inghild Eriksen, Lisa Rypeng, Ole-Fredrik Lambertsen og Christian Kråkenes.

I Nordlys ble Hurtigruten-krisen dekt av Amund Trellevik, Eskil Mehren, Linda Vaeng Sæbbe, Rune Endresen, Torkil Emberland, Andreas Høyer, Mats Rydland og Øystein Barth-Heyerdahl.

– Jeg tar imot prisen på vegne av mine 7-8 kolleger som jeg jobbet sammen med. Det er utrolig gøy at det er selve journalistikken, og ikke journalistene som har vunnet denne prisen i år, sier Linda Vaeng Sæbbe fra Nordlys til Journalisten.

Begge redaksjonene var tidlig ut med å avsløre et koronautbrudd om bord «MS Roald Amundsen» i august 2020, og har lagt ned et omfattende og maktkritisk arbeid i sakene som belyser flere ulike sider av saken, fastlår juryen.

Hurtigruten hadde smitteutbrudd i 2o2o.
Hurtigruten hadde smitteutbrudd i 2o2o.

– Juryen ser at dette har vært krevende journalistiske prosesser, som berører mange ulike spørsmål av stor samfunnsmessig betydning, og med kilder som har vært vanskelig å få i tale, uttaler Svarte Natta-juryen i sin begrunnelse for prisen.

Hederlig omtale

NRK og Nordlys fikk også hederlig omtale for andre journalistiske prosjekter enn Hurtigruten-skandalen.

Silje Solstad, Amund Trellevik og Torgrim Rath Olsen i Nordlys fikk diplom for reportasjeserien om 22. juli ti år etter hendelsen, med mål om å fortelle de historiene som var for tidlig å fortelle i 2011.

– Serien bærer preg av sterke menneskemøter, og lykkes i sin målsetting om å fortelle om hendelsene til et nytt publikum, men samtidig minne offentligheten om det som faktisk skjedde i fredelige Norge, uttaler juryen.

Petter Strøm i NRK fikk diplom for «Oppgjøret med pappa» og Marit Sofie Holmestrand og Eilif Aslaksen fra NRK Sápmi fikk diplom for reportasjen «Troen på djevelpakten».

I tillegg fikk Nils Johan Vars fra den samiske avisen Avvír den siste hederlige omtalen for sakene om rovvilttap, som blant annet avslørte de omfattende erstatningene reineierne fikk fra staten.

– Dette er vanskelig og viktig journalistikk fra en avis som lever tett på den omtalte næringen. Åpenhet er viktig for debatt og utvikling, og journalistikken har allerede fått konsekvenser når Statens Naturoppsyn nå har lyst ut flere stillinger som rovviltkontakt. Journalistikk som dette burde fått enda mer oppmerksomhet, også utenom det samiskspråklige miljøet, uttaler juryen.

Foto- og videoprisen

Årets fotopris gikk til Nordlys-fotograf Torgrim Rath-Olsen for «Gunnar på taket».

– Vinnerbildet har fanget en pågående hendelse, hvor ulike aktører er fanget i et øyeblikk som forteller mye. Bildet dokumenterer et hyperlokalt problem, som likevel kan tenkes å kunne fått konsekvenser. Det forteller også noe om autoritetsforhold, opprørskhet, nordnorsk klima og hverdagen til lokalt politi, uttaler juryen.

Sander Lied Edvardsen, Vilde Aurora Drevland Klyve, Marianne Steffensen Kielland og Iver Emilsen fra Lofotposten vant Svarte Nattas videopris med «Lofotmesteren», om lokale idrettsprofiler.

– Aktørene foran og bak kamera byr på seg selv i en produksjon som formidler livsglede og humør. Redaksjonen har stolt på at egne krefter duger og viser stor gjennomføringsevne, og juryen er ikke i tvil om at prosjektet har slått an hos lokalpublikummet, sier juryen.

– Målet til NRK Sápmi var gjennom videoen å både styrke samiske barns tilhørighet til sin arv og kultur, så vel som å lære norske barn om det samiske. Det må de sies å ha lykkes med når en hel generasjon går rundt og synger på samisk, uttaler juryen om BliM-satsingen til NRK Sápmi.
– Målet til NRK Sápmi var gjennom videoen å både styrke samiske barns tilhørighet til sin arv og kultur, så vel som å lære norske barn om det samiske. Det må de sies å ha lykkes med når en hel generasjon går rundt og synger på samisk, uttaler juryen om BliM-satsingen til NRK Sápmi.
Øyvind Bratt får hederlig omtale: – På en stillfaren og stemningsfull måte formidler bildet hva som ble konsekvensen for noen av de mest sårbare menneskene i samfunnet da pandemien rammet oss. Bildet av Gunnar på sykehjemmet er et lavmælt portrett som respektfullt og usentimentalt dokumenterer ensomhet og lengsel, sier juryen.
Øyvind Bratt får hederlig omtale: – På en stillfaren og stemningsfull måte formidler bildet hva som ble konsekvensen for noen av de mest sårbare menneskene i samfunnet da pandemien rammet oss. Bildet av Gunnar på sykehjemmet er et lavmælt portrett som respektfullt og usentimentalt dokumenterer ensomhet og lengsel, sier juryen.

Hederlig omtale i henholdsvis video- og fotokategorien gikk til Anna Tollan, Dragan Cubrilo, Jeanette Pettrelli Kroonings og Anne Berit Guttorm i NRK Sápmis BlimE-satsing for unge målgrupper, og Øyvind Bratt i Rana Blad for bildet «Isolert på sykehjem».

Powered by Labrador CMS