Om et bilde av en brystvorte skal publiseres i Adresseavisen er det Tor Olav Mørseth som skal ta den avgjørelsen, ikke Facebook. Foto: Martin Huseby Jensen
Om et bilde av en brystvorte skal publiseres i Adresseavisen er det Tor Olav Mørseth som skal ta den avgjørelsen, ikke Facebook. Foto: Martin Huseby Jensen

Mørseth vil ikke la Facebook ta over redaktøransvaret i Adresseavisen

HELL (Journalisten): Adressas redaktør Tor Olav Mørseth sier at det er naturlig å teste Instant Articles. Samtidig må vi som bransje våge å si nei.

Publisert Sist oppdatert

I Adresseavisen arbeides det med å finne nye inntektskilder. Kjært tilkomne inntekter. For alt kan ikke handle om sparing og kutt, særlig ikke etter det såkalte ostehøvelprinsippet. Et prinsipp sjefredaktør Tor Olav Mørseth ikke synes er særlig godt, forteller han til Journalisten under Hellkonferansen. 

I fjor ble det mye reising. Mange fra redaksjonen dro for å dekke flyktningstrømmen fra Middelhavet og gjennom Europa. Enkelte måneder ble det dobbelte av overtidsbudsjettet brukt og kostnadene måtte begrenses mot slutten av året. En periode da Adressa etter det Journalisten kjenner til også fikk seg en trøkk i annonseomsetningen. 

Her kan du lese mer om Tor Olav Mørseth

Derfor diskuteres innholdsmarkedsføring. Og der har bedriften et prosjekt gående hvor flere medarbeidere jobber intensivt over åtte uker for å komme opp med gode forslag til inntjening.

– Alle mediebedrifter er nødt til å tenke annerledes og prioritere hardere. Prøver vi å være gode på alt, blir vi som regel gode på ingenting. Vi må ta noen valg. Når vi nå har åtte journalister som jobber med prosjektet som heter gründer og lyser ut gravestipend, så gir vi slipp på ting i andre enden. Da har vi ting vi ikke får forløst, sier Mørseth til Journalisten.

LES OGSÅ: Storeslem til Åge Winge og Adressa

Frykten, sier redaktøren, er hva journalistikken går glipp av. Det som ikke fanges opp fordi overvåkningen er redusert på grunn av kutt? Det er en stor fare, mener han, særlig i lokalsamfunn.

Hyppigere endringer

– At journalister finner seg spesialområder er viktig, særlig fordi leserne blir stadig bedre utdannet. Men det kan heller ikke være for mange journalister som har spesialfelt. Det må finnes en balanse mellom spesialfelt og allround. Ikke enten eller. Journalister må være fleksible. Alle i redaksjonen må ta innover seg at bransjen er i endring og at vi må endre oss raskt. Forsøke nye ting, mener han.

– I stedet for at det skal skje store endringer hvert femte år, må det heller skje endringer hver eneste dag. Jeg har snakket om tre ting jeg mener er viktig for Adressa: meningsjournalistikk, bli bedre til å sette dagsorden og å jobbe utfra en forståelse av at digitaliseringen fortsetter. For å lykkes, må vi prioritere ressursene riktig. 

Ifølge Mørseth handler det også om erkjennelsen av å bygge en sterk digital posisjon. Ikke enten papir eller digital. Selv om mange vil ha papiravisen kan ikke alle ressursene satses her. Han mener at bransjen selv må forstå at teknologi er en viktig driver for mediene og innse hvordan sosiale medier kan brukes for å oppnå målene.

Usikker på Instant Articles

Men ikke nødvendigvis Facebook Instant Articles, som nesten hele bransjen nå flørter med. Mørseth synes det er viktig å teste, men:

– Jeg er skeptisk. Det er flere grunner til det. Det ene er spørsmålet om hva som skjer med redaktøransvaret. Mener jeg det er riktig i en sak å vise en brystvorte så er det min avgjørelse som redaktør – det har jeg ikke tenkt å outsource. Instant Articles kan heller ikke prioritere saker som er viktig. Dermed fungerer det ikke for hendelsesnyheter. Vi får ikke prioritert sakene på samme måte.

Her finner du mer om Adresseavisen.

– Og så er det den kommersielle siden. Facebook bygger et økosystem hvor ønsket er at alt skal skje inne på deres plattform. Vi skal tenke grundig gjennom om vi vil være med på det.

Mørseth sier at bransjen er altfor lite bevisst i hva man bruker sosiale medier til, utover å drive inn trafikk. Han viser til debatten på Hellkonferansens første kveld, der det kom fram at man i Trøndelag-fylkene er vare på å samarbeide med de andre avisene. Men å samarbeide med en konkurrent som sitter i et annet land, gjør man lett.

– Akkurat det tror jeg vi skal tenke litt på. Det å ha to tanker i hodet samtidig, om hvordan vi samarbeider og det å kunne si nei.