Vokser med bergensere

Norske Mobiletech lykkes i Amerika.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

LOS ANGELES/OSLO (Journalisten): Storavisa The Washington Post har økt mobiltrafikken sin med 600 prosent fra norske Mobiletech leverte deres nye plattform for innhold på mobiltelefoner i fjor vår. The Globe and Mail, som kommer ut i Toronto i Canada, har sett enda brattere vekst på ett år.

Selskapets aller største kunde på den andre siden av Atlanteren er Voice of America. Til sammen skal 65 forskjellige nettsider med utgangspunkt i radiostasjoner på 20 forskjellige språk, håndteres med Mobiletechs løsninger. 21 av dem er allerede ferdig. Dermed er selskapet også etablert i nettmarkeder der få har PC og nettilgang, mens mobiltelefonen er inngangen til nye medier.

Felles infrastruktur

– Vi har startet svært forsiktig i USA, sier selskapets leder Christian Erichsen.

– Det er mange norske som har brent seg her.

Erichsen og Bjarne Solhaug, Mobiletechs representant i Houston, er like fullt innstilt på å øke innsatsen. Under et seminar i Los Angeles tidlig i måneden, brukte Solhaug spørrerunden etter en presentasjon av Demand Media til å flagge mobilplattformen. Demand Media er storleverandør av billig forbrukerinformasjon i tekst og video og omtales av kritikere som en trussel mot frilansernes inntekter.

– Noen nettaviser satser på egen mobilteknologi. Hva er grunnen til at andre velger dere?

– Vi mener det er kostnadseffektivt å samarbeide om infrastrukturen og heller konkurrere på design og interaktivitet. Det minner litt om veivalgene på trykkerisiden. Noen foretrekker å utvikle sin egen mobilplattform, men jeg tror ikke det er der slaget står når man skal tjene penger digitalt, sier Erichsen.

Treffer alle mobilsurfere

Mobiletech dekker alle mobiltelefoner og netttavlen iPad. Selskapet anslår at deres løsninger sparer en typisk nettavis for et par årsverk. Hovedtanken er et rammeverk som kan levere det samme innholdet til alle mobile plattformer med en optimal og tilpasset brukeropplevelse.

– Noen hopper rett over dette stadiet og lager innholdsapplikasjoner til iPhone og iPad. Det fungerer, men treffer bare 10–20 prosent av markedet.

Andre velger å satse på enklere apper som utnytter Apples distribusjonskanal Appstore.

Applikasjonen gir tilgang til innholdet via telefonens nettleser, som for dagens smarttelefoner gir en like god brukeropplevelse som en applikasjon. Fordelen med dette er at innholdet er tilgjengelig fra alle typer telefoner, slik at man når 100 prosent av markedet med én løsning.

Tilpassede annonser

Ifølge Erichsen tolker Apple utviklingen dit at flere vil velge slike løsninger.

For gratisutgaver er kanskje pengespørsmålet enda mer presserende. Mobilens lille skjerm er tilsynelatende ikke tidenes beste annonseplattform, men klikkraten er i det minste høyere enn fra nettsider på PC og enkle tekstannonser treffer godt. Nordmennene venter seg kraftig vekst i dette markedet.

– Da vi startet for fem år siden, møtte vi liten interesse for å investere i betalløsninger for innhold og kanalspesifikke annonser. Men nå melder behovet seg for fullt. Her gjelder det å segmentere reklamen på de enkelte telefonene. Gjerne også på den enkelte bruker, men det krever som kjent aktiv frivillighet, slik de sosiale mediene legger opp til. Da blir lokasjonsreklame også interessant, altså annonser for varer og tjenester der du befinner deg.

Powered by Labrador CMS