Sjefredaktør Stig Jakobsen i lokalavisen iTromsø har ikke brutt god presseskikk, mener PFU.
Sjefredaktør Stig Jakobsen i lokalavisen iTromsø har ikke brutt god presseskikk, mener PFU.

Presseskikken ble overholdt: Faktafeil var ikke nok til at iTromsø ble dømt i PFU

Ble klaget inn av samisk språksenter.

Publisert Sist oppdatert

Etter en samlet vurdering fastslår Pressens Faglige Utvalg at iTromsø ikke har brutt god presseskikk. Litt kritikk får imidlertid avisen.

– Det er elementer i publiseringen som kan være problematiske, uttalte PFU-leder Alf Bjarne Johnsen.

Språksenter på flyttefot

iTromsø ble klaget inn til PFU etter saken «Byttet ut samisk kjerneområde med urbant bysentrum - språksenteret som stakk hjemmefra», som de publiserte i august 2018.

Saken handler om at et samisk språksenter har blitt flytta fra bygda Lakselvbukt til Tromsø.

I ingressen skriver avisa at «Dette er historien om hvordan ei lita bygd i en fjord i utkanten av Tromsø kommune, etter mange års kamp, fant tilbake til sine samiske røtter og etablerte et samisk språksenter. Og da noen bestemte seg for at det heller burde ligge i byen.»

Det var nåværende styreleder Lisa Pedersen ved Gáski språksenter som har klaget inn iTromsø til PFU på vegne av seg selv og daglig leder Karin Mannela.

Hun mente avisa har brutt Vær varsom-plakaten på hele sju punkter:

  • 3.2 om kildebredde og kontroll av opplysninger
  • 4.1 om saklighet og omtanke
  • 4.2 om skille mellom faktiske opplysninger og kommentarer
  • 4.3 om stigmatisering
  • 4.4 om dekning for tittel og ingress
  • 4.13 om retting av feil
  • 4.14 om samtidig imøtegåelse

Klager mente blant annet at iTromsø ikke hadde dekning for å skrive at senteret hadde flyttet, noe redaksjonen er uenig i. Hun mente også at hun skulle ha hatt samtidig imøtegåelse. Det hadde hun ikke rett på siden kritikken ikke var rettet mot senterets nåværende styre, ifølge iTromsø.

Avisa innrømmer at de hadde et par faktafeil, som de skal ha rettet opp i.

Tilsvar i etterkant

PFU forstår at språksenterets nåværende styre mener seg berørt av den påklagede omtalen, men oppfatter ikke at artikkelen utløste imøtegåelsesretten til dagens styremedlemmer. Utvalget registrerer at styret slapp til med et tilsvar i etterkant, og mener at presseskikken ble overholdt på dette punktet.

Utvalget registrerer at den påklagede artikkelen inneholdt en faktafeil knyttet til et styremedlems valgperiode. Ettersom opplysningen stammet fra språksenterets egen nettside, har utvalget forståelse for at glippen kunne skje, og det er positivt at iTromsø har kommet med korrigeringer i etterkant.

PFU stiller seg imidlertid undrende til at iTromsø tilsynelatende ikke har redigert den påklagede nettpubliseringen, verken ved å rette opp teksten eller ved å tydelig lenke til relevant korrigering i annen publisering.

– Feilen er bagatellmessig, og man kan stille seg undrende til at det ikke er rettet opp på nett, men det er et underordnet moment, i hvert fall etter min vurdering, konkluderte PFU-lederen.

Det var også konklusjonen til PFU-medlem Stein Bjørntegård:

– Feilen er ikke så alvorlig at den har noen betydning.

Powered by Labrador CMS