Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Teknisk Ukeblads papirmagasin har et opplag på nærmere 165.000, og distribueres til medlemmer av eierorganisasjonene Tekna og Nito. Men da TU Media mot slutten av 2016 lanserte sin digitale abonnementstjeneste Ekstra, skjedde det i et åpent marked, uavhengig av eierne, og uten å konvertere papirabonnenter, skriver TU i en pressmelding.
– I praksis betød det at de første Ekstra-sakene ble skrevet for noen titalls lesere. Journalistene skal ha kred for å motivere seg for det. Nå har de et stort og viktig publikum, sier digitalredaktør Svein-Erik Hole.
Siden den gang har ting gått oppover. Nå har TU Media 15.000 digitale abonnenter.
– Våre journalister besitter kunnskap og innsikt resten av medie-Norge mangler, og noe av det mest spennende med Ekstra-satsningen er å se hvordan en dedikert innsats mot det profesjonelle teknologimarkedet har åpnet dører til nye målgrupper. Teknologisk utvikling er vesentlig i de fleste deler av samfunnet, og det er gøy å se at mange flere enn teknologene finner verdi i innholdet vårt, sier Hole.
Administrerende direktør og ansvarlig redaktør Jan M. Moberg legger til:
– TU Media har vært gjennom store endringer de siste årene. Som mange andre mediebedrifter har vi forsøkt oss på nye områder som konferanser og byråvirksomhet. Det har vært vellykket. Det viktigste målet vårt har likevel vært å oppnå̊ gode inntekter fra vårt unike digitale redaksjonelle innhold. Nå starter vi hver måned med en gjentakende og økende inntektsbase.
TU Media ferdigstilte i fjor høst en ny strategi, som innebærer færre merkevarer, færre avdelinger, færre produkter og økt fokus på̊ de viktigste forretningsområdene.
Redaksjonelt ble tu.no, digi.no og Teknisk Ukeblad papir utpekt som kjerne blant merkevarene, og Ekstra som viktigste produkt, skriver TU i pressemeldingen.
– Vi har et mål om å nå̊ 30.000 abonnenter innen 3-4 år. Da blir Ekstra bedriftens aller største inntektsområde, sier Moberg.