Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Gratisavisa Hamar Dagblad lanserte for tre uker siden tjenesten Hamar direkte. Det er en nettside som skal følge det som skjer på Hamar fra minutt til minutt. Visningen er horisontal.
– Hva er bakgrunnen for nysatsingen?
– Vi er en ukesavis med to ansatte. Det er en krevende øvelse å fylle en papiravis hver uke og samtidig holde et nettsted levende. Det er det ene. Det andre er at vi føler at nettmediet ikke har tatt notisen på alvor, sier redaktør Jan Morten Frengstad i Hamar Dagblad.
Konkurrere på tid
Det nye formatet gjør ifølge Frengstad det mulig for dem å både produsere kortere og raskere enn tidligere.
– Siden er ikke desket på viktighet, men på tid. Tanken er å differensiere denne enda mer fra Hamar Dagblad over tid. Med to ansatte kan vi ikke konkurrere på mengde, men vi kan være kjappe. Og når vi er korte, kan vi gi leserne det viktigste raskt.
– Vi må hele tiden tenke annerledes om hvordan vi bruker ressursene. Jeg føler at vi med Hamar Direkte får publisert mer, selv om det er kortere og mer konsist. Vi klarer å holde takten bedre enn om vi måtte fylle en tradisjonell nettavis. Det klarer vi jo heller ikke.
Annonse
Skrolle bortover
Frengstad vil ikke skryte på seg ideen. Men han var med å initiere at Amedia , som eier Østlendingen som eier Hamar Dagblad, skulle satse på noe i gate med blant annet VG Live. En slik satsting er uvanlig for en gratisavis, og her har han arbeidet frem innholdet.
– Det er ikke noen selvfølge at Hamar Dagblad får være et pilotprosjekt. Det er solgt inn med en tanke og en plan om hyppigere oppdateringer med kort tekst på en måte som ser pen ut. Det er noe som heter layout på nett også.
I motsetning til i tradisjonelle nettmedier, vises ikke nyhetene på Hamar direkte nedover på siden. I stedet scroller en bortover. Det horisontale designet står Amedia sentralt for.
– Det er et eksperiment. Vi kom frem til at horisontalt er en morsommere måte å leke med tid på. Vi synes det illustrerer en tidslinje bedre. Når du lager noe som er hendelsesbasert, kjappere og med høyere nyhetstempo i en lokal kontekst, så synes vi det er en snedig måte å vise det frem på, sier leder utvikling Håvard Solheim i Amedia
Enklere å se rekkefølge?
Han forteller videre at selve sideprosjektet er et forsøk på å dekke to behov. Det ene handler om å gi mer nyhtestrøkk til medier i en liten posisjon, ved å løfte notisen.
– Få har funnet en god oppskrift for notisen på nett. Dette er dermed rett og slett en test vi har gående med en annen type navigasjon for å undersøke om det er enklere å se rekkefølgen slik, når du publiserer notsiliknende nyheter. Det handler om å løfte frem noe som skjer, som ikke passer inn i en vanlig nyhetsartikkel.
– Kjenner du til andre som har gjort noe liknende?
– Nei, ikke på samme måte som vi gjør det. Om du lurer på hvorfor vi gikk bort ifra vertikal scrolling i denne versjonen av eksperimentet, så er det fordi vi fant ut at vi måtte ha en bedre kronologi i leseropplevelsen. Med vår lokale kontekst er hendelsene ofte ikke like harde som «breaking news» er for nasjonale aktører. Det er en annen type redaksjonelt innhold som vi prøver tilpasse oss.
Annonse
Skal teste mer
I tillegg til Hamar Dagblad har Amedia også et tilsvarende pilotprosjekt gående i Fredrikstad. Det er også i eksperimenteringsfasen, ettersom Amedia ønsker å teste løsninger i ulike avissegment. Det handler om at nettsiden ifølge Solheim får en annen redaksjonell profil avhengig av hvor dominerende avisen er i sitt nedslagsfelt.
– Nå skal vi ha en løpende raffinering av dette. Vi prøver å lære så mye som mulig i pilotfasen. Og så får vi se hvilken form det tar til slutt. Det tar tid å bygge relasjon og kjennskap til et produkt, så dette må få bruke litt tid. En endrer ikke brukervaner over natten.
– Har dere en tidsplan for prosjeket?
– Vi kommer til å eksperimentere så lenge vi føler vi må. Vi skal teste dette flere steder, men jeg tror avisene selv skal få bringe de lanseringsnyhetene.
Skurrer for folk flest
Senior interaksjonsdesigner Morten Mitchell Larød i VG, med erfaring fra både Aftenposten og Dagbladet, har ikke helt troen på løsningen. Han kan fortelle at det er god grunn til at horisontale nettsider ikke blir brukt i nevneverdig grad.
– Fra de første nettsidene kom i 1995, har man skrollet vertikalt. Det ligger i ryggmargen til folk, så når man innfører noe som går stikk i strid, skurrer det for de aller fleste.
Han legger til at dette først og fremst gjelder for desktop. På mobil og brett er man vant til å bla taktilt på sider, altså med fingrene. Der vil det være mer naturlig å skrolle fra side til side som i en bok eller en avis. På en dataskjerm der en bruker mus, er det ikke naturlig.
Bare på brett og mobil
Etter hans syn er det heller ikke noen klar logikk i at en horisontal visning skal vise tidslinje bedre enn vertikal løsning.
– I en avis der en begynner på side 1 og slutter på side 48 er det fornuftig å lese fra venstre til høyre. Det kan være noen prøver å trekke papirtankegangen over på skjerm, men det er ikke velfungerende med mindre du blar på mobil eller brett. Han tviler på at Amedia får stor suksess med nyskapningen.
– Selv om siden er en tidslinje, så vil også tidslinjer på desktop være mest hensiktsmessige fra topp til bunn. Dette ville nok aldri VG ha gjort.