BBC Broadcasting House i London. Foto: bensutherland/Flickr
BBC Broadcasting House i London. Foto: bensutherland/Flickr

BBCs største krise

(LESERKOMMENTAR:) Flere hoder vil rulle, skriver britisk kringkastingsveteran.

Publisert Sist oppdatert

«Den største krisen i BBC på 50 år», kalte utenriksredaktør John Simpson i BBC Nyheter det for tre uker siden. Den gang hørtes det ut som en overdrivelse. Nå høres det sannere ut for hver dag.

Den største kringkastingsorganisasjonen i verden, og viktigere, den mest betrodde, er nær halshogget de siste dagene. Generaldirektør George Entwistle ble lørdag tvunget til en pinlig avgang etter kun 54 dager i jobben. Mandag sa nyhetsdirektør Helen Boaden og hennes stedfortredende Stephen Mitchell seg villig til å «tre til side» (en kode for å bli fristilt før sannsynlig exit) inntil den tidligere sjefen for nyhetene i Sky, Nick Pollard, avlegger rapport i en av tre Savile-granskninger tidlig i desember. Da vil sannsynligvis sjefers og assistenters hoder rulle.

Rasende ansatte

Alt begynte med den avbrutte Newsnight-undersøkelsen i desember 2011 om de påståtte pedofile aktivitetene til en av de største nasjonale stjernene, sir Jimmy Savile. Redaktøren for det programmet tok avgjørelsen om at det ikke var nok bevis. De ansatte var rasende, senere fikk de sin revansj.

Hovedkilden for undersøkelsen gikk til konkurrerende ITV, som tidlig oktober sendte det i programmet Exposure. Da traff lukten viften i BBC. Entwistle hadde vært toppsjef i to uker. Han fikk ballen i fanget, men slapp den. Sjefen mente det ikke var behov for en undersøkelse. I tiden siden har Savile blitt knyttet til opp mot 300 overgrepssaker. Da ble behovet for én internundersøkelse til to eksterne. Dårlig håndtert kaos ble enda klarere da Entwistle trådte fram for en parlamentskomité, dummet seg ut, og ble bedt om å «ta seg sammen».

Det gjorde han ikke.

Måtte krype

For ti dager siden sendte samme Newsnight som unnlot å sende en sannferdig film om overgrep, et usant program. Denne gang om overgrep i et barnehjem i Nord-Wales som angivelig involverte en konservativ politiker.

Vitnet var lite troverdig og tidligere underkjent av en offisiell undersøkelse. Få dager etter Newsnights søkelys på politikeren, innrømmet mannen å ha tatt feil. Politikeren – som ikke ble navngitt på lufta, men på Twitter – hadde aldri vært på barnehjemmet i Nord-Wales. Newsnight og BBC ble tvunget til å utstede en krypende unnskyldning og må kanskje betale Lord Macalpine enorme erstatninger.

Entwistle hadde verken sett filmen eller artikkelen i Guardian som avslørte at anklagen var usann. «Incurious George» ble tvunget til avskjed på lørdag av BBC Trust, som styrer BBC. Med en fallskjerm på nær en halv million britiske pund.

Mandag fulgte to av hans nærmeste ledere og uttynningen er trolig ikke over. Styreleder Lord Patten, som utpekte Entwistle for mindre enn tre måneder siden, ser nå etter en ny generaldirektør. Interne kandidater trenger ikke å søke. For å få skuta på kjøl igjen trenger BBC en svært stødig hånd på den redaksjonelle rorkulten. Den britiske offentligheten forventer intet mindre for lisenspengene sine.