Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Det er overraskende at frekvensen ikke har gått ned, slik som det ble varslet om. Ellers er det utrolig at det er 13. året med opplagsoppgang, selv om det bare er 0,2 prosent.
Det sier Fagpressens Kjartan Tyvand til Journalisten i forkant av at han presenterte opplagstallene under Fagpressedagen i Oslo mandag.
Det var 66 blader som økte opplaget, mens 62 magasiner gikk ned. Antallet utgivelser er marginalt opp 0,1 fra 8,3 i fjor til 8,4.
Se alle tallene nederst i artikkelen.
At opplagsøkningen skyldes medlemsøkning blant medlemsbladene, bekrefter Tyvand som den selvfølgelige årsaken til opplagsøkningen.
– Men opplag er opplag.
Tryvand trekker overfor Journalisten også fram en annonsevekst på 2,7 prosent fra tredje kvartal i fjor til tredje kvartal i år. Samlet var omsetningen på 120 millioner kroner i juli, august og september. Den digitale omsetningen økte fra 33 millioner i fjor til 39 i år.
Fagpressen taper likevel markedsandeler i det samlede annonsemarkedet. Fagpressen er opp 0,5 prosent hittil i år, mens totalmarkedet er opp 4,5 prosent.
Pensjonisten opplagsvinner
Samlet er opplaget på 29.077.053 eksemplarer. 85 prosent er foreningsabonnement. Kun 5 prosent er betalte abonnement og 0,2 prosent er løssalg.
Bladet Pensjonisten er opplagsvinneren i antall med en økning på 20.756 flere eksemplarer. Byggfakta tok andreplass, mens Teknisk Ukeblad var bladet som økte tredje mest.
Digitalt har ikke Fagpressen tall, men TNS Kantar og ComScore vil begynne å måle dette fra 1. januar.
Annonse
Digitalmoms og fellesinnlogging
Styreleder Erik Nord advarte under åpningen av Fagpressedagen om at medlemmene ligger etter i den digitale transformasjonen. Han advarte blant annet om at lesehyppigheten går ned.
– Vi ser altså at vi er i ferd med å lagge litt etter, sa Nord.
Han sa at Fagpressen har høyt fokus på å ta ut gevinster ved å samordne tjenester. Å få digitalt momsfritak, fellesinnlogging gjennom Amedias aID og forsøk på å stå samlet for å få bedre betingelser på papirinnkjøp og lignende skal være bidrag.
– En måte å logge inn, en måte ta betalt på og en måte å behandle kundedata og arkiv på vil være viktige bidrag. Det vil og være viktig når vi i mai neste år får ny personvernlovgivning. Dette krever teknologi og kunnskap og at vi løfter sammen.
I momsfritakdebatten sa han at regjeringens anslag på 600 millioner kroner i potensielt provenytap på å gi fagpressen digitalmomsfritak, som oppgitt i revidert, nå er krympet betydelig.
– Etter dialog med sekretariatet i Fagpressen ble det krympet til 20-30 millioner.