IJ-forsker mener det er særlig skjerpende at kvinnene på bildene kan forveksles, og at annonsen kan forveksles med redaksjonell tekst. Faksimile Aften 24. januar 2012.
– Denne blir felt
IJ-forsker mener Aften brøt Tekstreklameplakaten. Redaktøren legger seg flat.
Over to sider kunne Aftenpostens ettermiddagsavis Aften på tirsdag fortelle om den nye treningsøvelsen ViPR, som skal være en «krysning mellom crosstrening og kampsport». Avisen har besøkt SATS’ treningssenter i Oslo Spektrum der en gruppe har prøvd den nye øvelsen.
Nederst, over begge sidene, er det en reklame der SATS’ logo står helt til høyre. Til venstre for logoen er det bilde av tre personer med treningssitater i stor skrift. En av kvinnene står nettopp med en ViPR-stang og sier at «trening gjør meg sterk og glad».
– Barnelærdom
Forsker Ivar Andenæs ved Institutt for Journalistikk (IJ) har flere ganger undersøkt tekstreklame i norske aviser. Han er ikke i tvil om at Aften i dette tilfellet vil bli felt i Pressens faglige utvalg (PFU) for brudd på Tekstreklameplakaten.
– Jeg er svært overrasket over at dette kom på trykk. Denne vil bli felt, slår Andenæs fast og forklarer:
– Det er barnelærdom at et firma som nevnes i en redaksjonell tekst ikke skal ha annonse på samme eller mostående side. Her skapes et inntrykk av at dette er planlagt.
Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund opplyser at de er varslet om at saken vil bli klaget inn til PFU.
Skjerpende momenter
Andenæs mener det er flere ting som er skjerpende i Aftens tilfelle.
– Det er et uheldig moment at damen til venstre i annonsen til forveksling er lik damen oppe. Det skapes inntrykk av en kobling mellom annonse og redaksjonell tekst.
– Annonsen ser nesten ut som en enquête?
– Nettopp, det er også et skjerpende moment. Annonsen kan forveksles med redaksjonell tekst.
– Arbeidsuhell
Hilde Haugsgjerd, som også sitter som PFU-leder, er ansvarlig redaktør for Aftenposten Aften. Men det er Aften-redaktør Kjersti Løken Stavrum som svarer på vegne av avisen.
– Dette dreier seg om et arbeidsuhell som ikke skulle skjedd. Det er selvfølgelige ikke ønskelig fra vår side. Vår policy er ikke å lage reportasjer på det som vi har annonser for, sier Løken Stavrum.
Årsaken til glippen er, ifølge Løken Stavrum, at annonsen ble lagt på sent i produksjonen, og at redigererne har blanke annonsemaler å forholde seg til fram til selve annonsen ble plassert.
– Sidene er således et uelegant bevis på at vi jobber uavhengig av annonseavdelingen.
– Ikke snakket sammen
Redaktøren har også fått leserreaksjoner i form av fire e-poster og en telefon. Hun mener det viser at avisas lesere ikke er vant til slike glipper.
– Er du ikke enig i det? spør Løken Stavrum.
– Men her er det bilde av en stang i annonsen som det i artikkelen står en gruppe fikk prøve for første gang. Viser ikke det at noen har snakket sammen her?
– Nei, vi har ikke det. Reportasjen var en ide i redaksjonen som journalisten fikk go for å lage. Jeg er enig i at sidene ikke ser bra ut.