Mulig drap:

Det nye nødnettet skaper store utfordringer i kommunikasjonen mellom politiet og mediene. Illustrasjonsfoto: Politiet/Torgny Alstad/Flickr.com

Refser politiet for mangelfull informasjon

Ventet hele kvelden med å varsle mediene om mistenkelig dødsfall, via Twitter. Presseforbundet kritiserer vilkårlig og manglende informasjon i politiets “Limerick-kanal”.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Saken er oppdatert fredag ettermiddag med kommentar fra Olso politidistrikt (se nederst)

– Norsk presse - og derfor alle lesere og seere - har fått et stort informasjonsproblem knyttet til politiet. Orientering om viktige hendelser skjer via Twitter på en vilkårlig, forsinket og mangelfull måte, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum i en uttalelse som ble lagt ut på organisasjonens hjemme- og Facebook-sider fredag morgen.

Bakgrunnen for uttalelsen er funnet av en død kvinne på Bispekaia i Oslo klokka 17.19 torsdag. Først klokka 22.42 sender Operasjonssentralen ut en melding på Twitter som sier “Utifra funn på stedet etterforskes saken som et drap.”

Får ikke informert folk

NTB, Aftenposten og andre medier er raskt ute med korte nyhetsmeldinger om saken. Men så sent på kvelden er det mange lesere som ikke får med seg det som har skjedd. Redaksjonene er også lavt bemannet på denne tiden av døgnet.

LUKKET NØDNETT

• Etter den etappevise innfasingen av det nye, lukkede nødnettet fra 2013 av opplever medier over hele landet at informasjonsflyten fra politiet og andre nødetater ikke er god nok.

• Derfor er redaksjonene i større grad avhengig av det politiet og andre nødetater sender ut av informasjon på Twitter eller gjennom pressemeldinger.

• Presseorganisasjonene krever en gjennomgang av regelverket og en ny løsning for å informere mediene.

– Det gir pressen helt umulige arbeidsforhold og fratar mediene muligheten til å holde folk orientert om viktige hendelser, sier Løken Stavrum.

Presseorganisasjonene har lenge advart mot at mediene går glipp av viktig informasjon om ulykker, branner, voldsepisoder og andre dramatiske hendelser. Twitter-meldingene som politiet og andre nødetater sender ut når noe skjer vil aldri tilfredsstille redaksjonenes behov, mener organisasjonene.

– Det holder ikke med Twitter. Vi har meldt inn behovet for en egen varslingstjeneste fra nødetatene til mediene. Vi må ikke komme dit at etatene opplever at de må velge mellom å redde liv eller å informere pressen når ting skjer, uttalte  juridisk rådgiver Kristine Foss i Norsk Presseforbund til Journalisten i september, etter at NP, Norsk Redaktørforening og Norsk Journalistlag var i møte med Politidirektoratet om saken.

Ingen snarlig løsning

Presseorganisasjonene hadde også et møte med nødetatene om samme tema i fjor sommer. Etter det siste møtet i september i år sa pressesjef i Politidirektoratet, Gase Handeland, at det ikke ligger an til noen snarlig løsning på medienes behov for egne meldinger fra politiet om viktige hendelser.

– Vi har ingen slik teknisk løsning i dag. Dette behovet står heller ikke fremst i rekken av oppgaver i forbindelse med den pågående politireformen, som innebærer at vi går fra 27 til 12 politidistrikter, var budskapet fra Handeland.

Les presseorganisasjonenes budskap om beredskapsarbeidet i Norge

I den aktuelle saken om dødsfallet i Oslo viser Handeland til pressetjenesten til Oslo politidistrikt, som lover Journalisten å kontakte rette ansvarlig for en kommentar om hvorfor det drøyde så lenge før politiet informerte mediene og publikum.

Har advart politiet

– Redaksjoner over hele landet er både frustrert og kritiske til dagens “informasjonssystem”, særlig når politiet på toppen av det hele benytter Twitter-kontoen til limericks og annet uvesentlig publikumsfrieri. Vi har advart politiet mot å havne i denne redaktørrollen de selv har påført seg - mens de åpenbart tar altfor lett på det viktige informasjonsarbeidet mediene skal bedrive, heter det i uttalelsen fra Løken Stavrum på NPs hjemmesider.

Først klokka 16.00 fredag kom svaret fra Oslo politidistrikt. Pressesjef Unni T. Grøndal skriver dette i en epost til Journalisten:

“Vi har i dag vært opptatt med å få ut konkret informasjon i saken. Det var viktig å få ut spesifikk informasjon slik at det var mulig for publikum å respondere på denne. I startfasen av saken var det uklart hva vi sto ovenfor. I en tidlig fase av saker må vi gjøre undersøkelser for å få klarlagt hvilke situasjon vi står ovenfor for deretter å kunne gjøre etterforskningsmessige vurderinger. I denne saken mente vi det var nødvendig før vi gikk ut med informasjon til mediene.

Politi og media vil ha ulike behov, og det vil noen ganger være sånn at info i enkelte saker – ikke gis ut når media ønsker. Politiet har behov for å skjerme opplysninger av etterforskningsmessige hensyn. Dette kjenner også media til.

Vi forstår medias behov for informasjon, og vi søker å orientere media så raskt vi kan.

Når det gjelder denne saken, vil vi se på om vi kunne gått tidligere ut med informasjon”.

Interessert i medienyheter? Følg Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 
Powered by Labrador CMS