– Tallene dokumenterer at pandemien har forsterket annonsefallet i redaktørstyrte medier, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Nye tall: Mediene har mistet to av ti annonsekroner under pandemien

Medietilsynet presenterer ny rapport i dag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Norske medier har hatt et inntektstap på syv prosent fra april til august i år sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser en ny rapport fra Medietilsynet som ble lagt fram fredag morgen.

I samme periode falt annonseinntektene med 19 prosent.

– Tallene dokumenterer at pandemien har forsterket annonsefallet i redaktørstyrte medier, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, ifølge en pressemelding.

Kostnadene øker mest

Rapporten Norsk medieøkonomi 2015-2019, som også har med utviklingstrekk fra koronapandemien i 2020, viser at norske aviser de siste fem årene har mistet 1,4 milliarder kroner i inntekter – et fall på 10 prosent.

«Selv om de digitale inntektene fortsatte å øke i fjor, var ikke økningen stor nok til å veie opp for fallet i annonseinntekter knyttet til papirutgavene. Resultatet inkludert statlige tilskudd endte på nesten én milliard kroner i 2019, en nedgang på 15 prosent fra året før», skriver Medietilsynet.

Årsaken er at kostnadene øker noe, mens inntektene står stille.

Lønnsomheten styrkes

Ser vi på driftsresultatet, endte en samlet norsk mediebransje på 1,7 milliarder kroner i 2019, som er en økning på over 550 millioner kroner, eller nesten 50 prosent, fra 2018.

Det gjorde at lønnsomheten ble vesentlig styrket.

– Men det er viktig å være klar over at forbedringen i hovedsak skyldes økte inntekter i TV 2 og reduserte kostnader i Discovery. Den underliggende tendensen er dermed fortsatt at mange medievirksomheter opplever svekket lønnsomhet, sier Velsand.

Pandemiproblemer

Rapporten viser også hvordan pandemien har rammet mediebransjen i årets første måneder. Men mediene rammes forskjellige.

I perioden april til august i år ble driftsinntektene til de lokale radiovirksomhetene redusert med 16 prosent, mens de nasjonale kringkasterne mistet 7 prosent i driftsinntekter og 18 prosent i annonseinntekter sammenlignet med samme periode i fjor. Lokalavisene mistet 8 prosent i driftsinntekter og 25 prosent i annonseinntekter, og de riksdekkende avisene mistet 5 prosent i driftsinntekter og 11 prosent i annonseinntekter, skriver Medietilsynet.

– Vi ser at pandemien har hatt negativ effekt både på annonseutviklingen og dermed også på medienes driftsinntekter, særlig rett etter utbruddet. Nå blir det interessant å se hvor store de langsiktige konsekvensene blir, sier Velsand.

Powered by Labrador CMS