I juni i fjor lanserte NRK en sexguide, som siden den tid har blitt klikket på 8.477.000 ganger.
I juni i fjor lanserte NRK en sexguide, som siden den tid har blitt klikket på 8.477.000 ganger.

NRKs sexguide har passert 8 millioner visninger

– Trafikken sier jo noe om at vi har truffet et behov, sier redaksjonssjef.

Publisert Sist oppdatert

I juni i fjor publiserte NRK en sexguide der syv frivillige par demonstrerer 60 ulike stillinger. Målet var å vise et mangfoldig og realistisk bilde av sex, til opplysning og inspirasjon for leserne.

Et drøyt halvår senere har guiden over 8 millioner sidevisninger, får Journalisten opplyst.

Guiden har også fått internasjonal oppmerksomhet, og skapt overskrifter i blant annet tyske, spanske, svenske og indiske medier. I tillegg har den blitt omtalt i Daily Mail og The Guardian.

– Vi er veldig godt fornøyd med mottakelsen. I motsetning til andre saker, som man gjerne leser én gang, ser vi at folk kommer tilbake til denne. Til tross for oppmerksomheten fra andre land, ser vi også at den fremdeles leses mest av nordmenn, sier Reidar Kristiansen, redaksjonssjef for dokumentar og samfunn i NRK.

Behov for seksualundervisning

De siste månedene har ikke guiden blitt promotert fra NRK sin side. Likevel får den fremdeles 100.000 sidevisninger i måneden, eller drøyt 3000 sidevisninger om dagen i snitt.

– Det er tydelig at den har festet seg hos publikum, og folk finner frem til den på egen hånd, forteller Kristiansen.

Han avslører at nettopp dette var et av målene med prosjektet fra starten av – nemlig å skape en guide med lang levetid. Søkemotoroptimalisering og god publiseringsplanlegging viste seg å bli noen av de viktige suksessfaktorene, men Kristiansen trekker frem redaksjonens grundige innsiktsarbeid som avgjørende.

Redaksjonssjef Reidar Kristiansen forteller at det var målet å gi prosjektet <span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Sexguiden</span> lang levetid.
Redaksjonssjef Reidar Kristiansen forteller at det var målet å gi prosjektet Sexguiden lang levetid.

– Den viktigste utfordringen vi definerte i forkant handler om at unge får mesteparten av seksualundervisningen fra porno. I forabeidet til Sexguiden snakket vi derfor med en rekke fagpersoner, var flue på veggen i skoleklasser under seksualundervisning, og testet guiden på målgruppa før publisering. Det tror jeg har gjort at vi traff bra, både med form og innhold, sier han til Journalisten før han fortsetter:

– Ungdom har i mange år etterlyst mer realistisk seksualundervisning. Det behovet blir ikke løst over natta, men mer god og mangfoldig journalistikk på feltet er en bra start.

Omfattende prosjekt

Sexguiden har også fått kritikk, og NRK mottok rundt 100 klager i etterkant av publiseringen. Fellesnevneren blant kritikerne var at det ikke er statskanalens oppgave å drive opplysningsjournalistikk om seksuell helse.

– Guiden fikk mye oppmerksomhet da den kom, men klagene vi fikk like etter publisering ga seg ganske fort. Men det drypper fremdeles inn positive tilbakemeldinger!

Guiden er basert på samtaler med fagpersoner som jordmødre, sexologer og terapeuter, samt interesseorganisasjoner for seksuell helse. De syv parene som stilte som modeller gjennomgikk også samtaler med psykolog før fotograferingen.

– Jeg synes fremdeles at vi gjorde riktige og gode vurderinger underveis – iallfall når man ser på sluttproduktet. Trafikken sier jo noe om at vi har truffet et behov, avslutter Kristiansen.

Sexguiden har nå 8.477.000 sidevisninger totalt. 1.529.000 av disse kom på selve publiseringsdagen.

Powered by Labrador CMS