– Det er dyrt og tidkrevende og lage kvalitetspodkaster, og da må vi også ta betalt for det vi lager, sier Siv Juvik Tveitnes.
Foto: Martin Slottemo Lyngstad / Schibsted
Kjøper seg opp i podkastselskap
Slik blir Schibsteds lydsatsing.
Schibsted øker sin eierandel fra 48,5 til 91 prosent i det svenske podkastselskapet PodMe, skriver selskapet i en pressemelding.
Samtidig avslører Schibsted flere detaljer om sin podkastsatsing.
– Det er veldig gøy endelig å kunne kommunisere flere detaljer rundt satsingen. PodMe er et relativt ungt selskap, som vi har fulgt nøye med på over tid, spesielt etter at vi investerte i selskapet for to år siden. Vi er imponert over reisen og veksten som selskapet har hatt, både når det gjelder teknologi, forretningsmodell og hvordan de tidlig identifiserte et marked for premium podkaster, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, i pressemelding.
Hun sier videre at Schibsted på sikt har en ambisjon om at mange av konsernets podkaster skal være abonnementsbaserte.
– Det er dyrt og tidkrevende og lage kvalitetspodkaster, og da må vi også ta betalt for det vi lager. Fremover kommer vi derfor til å eksperimentere med ulike modeller, slik vi har gjort med brukerbetaling for våre aviser. Vi vil også en god stund fremover fortsatt ha episoder av populære aktualitetspodkaster som er annonsefinansierte, sier konserndirektøren.
– Det overordnede målet er å skape mest mulig verdi for eksisterende og nye abonnenter, og så ønsker vi selvsagt at våre abonnenter skal oppnå fordeler ved å kombinere produkter på tvers av Schibsted, uten å måtte forholde seg til flere ulike abonnementer, sier hun.
Schibsted vil også utnevne en egen redaktør for PodMe, for alle premium podkaster som er produsert av og for PodMe, inkludert innhold som lisensieres fra innholdsleverandører.
Dagens redaktører i Aftenposten, VG og øvrige mediehus i Schibsted, vil fortsette å være ansvarlige redaktører for innhold og podkaster deres respektive mediehus produserer, selv om disse ligger på PodMes plattform – og inngår som en del av et felles abonnementsprodukt.
– Vi har besluttet å ha en slik modell, fordi det vil tydeliggjøre hvem som er ansvarlig for innholdet - som igjen bidrar til å opprettholde en etisk standard vi kan stå inne for, sier Tveitnes.