SJAKK: Ola Stenberg i VGTV kan forteller om stor suksess med sjakksendingene. Foto: Kathrine Geard
SJAKK: Ola Stenberg i VGTV kan forteller om stor suksess med sjakksendingene. Foto: Kathrine Geard

Ikke matt av sjakk

(VG-HUSET/OSLO:) VGTV forklarer sjakksuksess med Hans Olav Lahlum. NRK med livebilder. 

I VG-husets sjette etasje følges sjakk-VM entusiastisk av redaksjonell leder Ola E. Stenberg i VGTV. Han sier web-TV-sendingen deres har opp mot 600.000 sidevisninger på dager med de lengste VM-partiene.

– Vi har aldri sett lignende over tid på et idrettsarrangement. Det er massiv trafikk når spillet drar seg til. 

Oppslutning

Men noen dagsrekorder er ikke satt. Mens VGTV-lederen viser Journalisten rundt fisker han opp mobiltelefonen og åpner en app.

– Akkurat nå har vi 1.200 nye visninger i minuttet. Med slike tall flytter vi opp mot 100.000 visninger i timen.

Det er ikke VGTV som sender direktebildene av kampene i Chennai mellom utfordrer Magnus Carlsen og regjerende verdensmester Vishy Anand. De rettighetene er det NRK som eier. Fra Marienlyst understrekes det at TV fortsatt trekker seere.

– Vi har en rating som i snitt ligger på 190.000 seere på sendingene på TV, og 15.000 i snitt på nett, sier NRKs analysesjef Kristian Tolonen.

I motsetning til sidevisninger, som betyr antallet klikk på VGs videofeed, forteller rating-tallet hvor mange personer som er med gjennom en hel sending. Tolonen oppgir at 545.000 i snitt er innom TV-sendingen i minst ett minutt.

VGTV presiserer at sidevisninger er deres viktigste valuta. Men sammenlignet med NRK oppgir VGTV i snitt en daglig ratin på 45.000 seere.

Lahlum-oppskrift

NRK kjøpte bilderettighetene for rundt 1,5 millioner kroner rundt en uke før sjakk-VM ble flyttet, om så kan skrives, i gang. VG har valgt å ha det de kaller en «second screen-sending» når de ikke selv eier bilderettighetene.

På grunn av omrokkeringer og oppussing i VG-Huset i forbindelse med at Aftenposten flytter inn neste år, og en kunstforening som midlertidig har utstilling i VGTVs studio, foregår innspillingene av sjakksendingen i Nydalen. Der produseres sendingen av seks personer bak kamera. Foran er Hans Olav Lahlum trekkplaster og VG-journalist Mads A. Andersens sidekick. VGTV-sjefen delforklarer seeroppslutningen nettopp med Lahlum.

– Han er en helt unik person og i en egen klasse på sjakk.
Også legger han til at sjakk-VM er en hendelse der livebilder ikke er like viktige under hele sendingen.

Hvordan VG skulle dekke sjakk-VM har vært planlagt siden januar. Lahlum takket ja i mai, tidlig i planleggingen av TV-sendingen.

– Vi har jobbet lenge med hvordan vi dekker dette journalistisk. Vi har bygget produksjonen og jobbet med computeren Houdini, sier Stenberg.

Sjakk som sport

Han understreker at mediehuset i lang tid har hatt Magnus Carlsen på de rosa sportssidene. En påkostet dokumentar om sjakkstormesteren laget av VGTV-dokumentarist Benjamin Ree, trekkes også fram som bidrag til seertallene.

– Vi har erfaring med sjakk og har sendt sjakk på VGTV tidligere. Magefølelsen vår var at det kom til å bli stor interesse for dette.

Livebilder

På Marienlyst sammenlignes tallene på sjakk med skiskyting. I hvert fall seertallsmessig. Sportsredaktør Rune Haug i NRK mener de og VG bidrar til å bygge hverandre.

– Jeg opplever at vi gjør hverandre bedre. For det første fordi det at VG satser så stort som de gjør bidrar til å øke interessen for NRKs satsing. Og så øker vi interessen for VGs satsing. Dette er en vinn-vinn-situasjon, sier Haug.

Han forklarer NRKs TV-tall nettopp med livebildene fra Chennai.

– NRK ønsker å ha store sportsbegivenheter. Vi føler vi har truffet ganske bra.

Bød med TVNorge

Derfor var også VG også villig til å strekke seg langt for å få bilderettighetene.

– Jeg syntes det var synd da vi tapte. Men nå er jeg glad vi ikke brukte de pengene. 1,5 millioner kroner er mye for oss. Vi bød i første runde sammen med en annen aktør, sier Stenberg.

Såvidt Journalisten forstår skal det dreie seg om TVNorge.

Stenberg vil heller ikke tallfeste de samlede kostnadene som er brukt på livesenteret og TV-sendingen. Men på spørsmål om det dreier seg om titusener eller hundretusener, heller han mot det siste.

– Jeg vil ikke si det nøyaktige tallet, men det koster penger å lage god TV.

Sjakk i pluss

Stenberg ønsker heller ikke å tallfeste inntektene. Men han bekrefter at investeringene var verdt det.

– Det kommer gode penger inn på sjakk-VM. Det går i pluss.

Inntektene kommer i form av at annonser som allerede var solgt, dyttes ut tidligere enn planlagt. Dermed kan de selge flere annonser på web-TV-kanalen før jul enn de hadde forventet.

– Vi flytter annonser på varelageret ut.

VGTV er likevel ikke helt fornøyd. De har forgjeves forsøkt å selge et sponsorat til sendingene. Den svake interessen forklarer han med annonsørers skepsis til sjakk og at VGTV fortsatt er en relativt ny aktør på markedet.

Live fra Blindern

I regirommet i VG-husets sjette etasje byr anledningen seg til å planlegge torsdagens sending.

– Vi drar dit og går live derfra på torsdag, sier Stenberg til videojournalist Siri Pallesen om at sjakk-VM vises live på Blindern.

Pallesen og kollega Natalie Remøe Hansen med samme stillingstittel jobber i Akersgata delvis med sjakk-VM og delvis med andre oppdrag. Hansen klipper og setter indekspunkter slik at det kan lenkes til høydepunkter i sjakksendingen. Pallesen jobber med å få livebilder fra E-tjenestens pressekonferanse om Dagbladets Snowden-oppslag når Journalisten er innom.

– Vi prøver å kaste oss rundt og løse slike ting selv. Men i dag får vi bilde fra Scanpix, sier Stenberg, som ønsker å gå live enda oftere i framtiden.

Ansetter

Fra nyttår skilles TV-biten ut av VG og i eget selskap. VGTV består i dag av rundt 24 personer. Går alt etter planen, skal bemanningen dobles. For tiden søkes det etter fire nye ansatte.

Fra sjakk trekker Stenberg fram to erfaringer som VGTV tar med seg videre.

– Vi erfarer at det definitivt er plass til oss. Og så gir det oss motivasjon.