Arne Krumsvik. Foto: Birgit Dannenberg
Arne Krumsvik. Foto: Birgit Dannenberg

- Nettet er forsvarsverket

Derfor er avisene på nett.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg er overrasket over at forsvarstenkningen faktisk øker, sier medieforsker Arne H. Krumsvik til Journalisten. Han viser til at interessen for å forretningsutvikle nye medier økte i perioden 2005-07, mens den har avtatt de siste to årene.

Krumsvik presenterte undersøkelsen under årsmøtet til nettmedieforeningen NONA på Litteraturhuset i Oslo.

Pengestrøm

Avisene er i forsvarsposisjon på nett, slår medieforsker Krumsvik fast. Han bygger konklusjonen på sin spørreundersøkelse blant norske medieledere, Nettavisundersøkelsen 2005-2009. 209 sjefredaktører, administrerende direktører og eneledere har foreløpig svart.

Nesten hver tredje leder sier hovedhensikten med å satse i flere kanaler er å forsvare posisjoner i leser- og annonsemarkedet.

– Har ikke det sammenheng med at avisene er kommet i klemme og nettet ikke har gitt særlig avkastning?

– Det kan du kanskje si. Men undersøkelsene av medievaner viser at norske avishus aldri har hatt så stort publikum. Jeg synes medielederne bruker altfor mye tid på å bekymre seg for avisa og for lite på å tjene nye penger.

Krumsvik mener det er betegnende hvor mye tid og penger som satses på å selge abonnement, mens det investeres veldig lite i å skape nye pengestrømmer.

Innovasjon

De små avisene på sin side er mest opptatt av å bruke nettutgaven til å markedsføre papiravisen. Samtidig er det ingen ting som tyder på at nettavisbruk nedfeller seg i mer papirlesing, sa Krumsvik.

Under en annen sesjon på NONA-møtet innrømmet VG Netts administrerende direktør Jo Christian Oterhals at hans egen nettavis nå knapt driver innovasjon i egentlig forstand, i høyden med produktutvikling i den daglige driften.

Krumsvik mener det er en tydelig konflikt mellom mediene og leserne i synet på nettdebatt. Mens et klart flertall av norske journalister mener papiravisas debattspalter er viktigst for demokratiet, er flertallet klart i nettdebattens favør når man spør brukerne. Litt overraskende gjelder det siste i alle aldersgrupper.

Det samme skillet kommer fram når man spør om brukerinnhold bør forhåndskontrolleres. De fleste journalister og medieledere sier ja, mens et stort flertall av brukerne selv, svarer nei.

Powered by Labrador CMS