Helge Øgrim er redaktør i Journalisten. Foto: Birgit Dannenberg
Ny nettavis 2014
LEDER: Samtidig som Journalisten legger om til 15 papirutgaver i år diskuteres ny nettavis med premiumversjon for abonnenter.
Norske medier utforsker nå intenst og entusiastisk modeller for bærekraftig kvalitetsjournalistikk på nett. Bergens Tidende imponerer med faktasjekk og nærportrett i multimedia, VG feirer triumfer i Chennai, Kommunal Rapport lykkes godt med høy betalingsmur og nye tjenester i nisje. Adressa lanserer digital søndagsavis. Teknisk Ukeblad formidler aktuell teknologi med lesersuksess, Forskning.no går nordisk. For å nevne urettferdig få.
Samtidig som vi legger om fra 20 til 15 papirutgaver i året, diskuterer vi her i Journalisten nå en ny oppbygging av nettavisa med en såkalt premiumversjon for abonnenter. Det kan bli aktuelt etter oppgradering av publiseringsplattform og design til våren. Leserne våre er ofte rause med nyhetstips, kommentarer og kritikk. Vi håper dere også vil hjelpe oss med dette prosjektet:
Slik vi foreløpig tenker, hører alle medienyheter, debatter og kommentarer hjemme i en åpen nettavis som i dag. Trafikken på Journalisten.no har vokst kraftig de siste årene. Vi håper det også har bidratt til større diskusjon om medienes rolle, presseetikk og faglige spørsmål, både innen- og utenfor de organiserte journalistenes rekker. Debatten er styrket, blant annet gjennom grep som skyldes kritikk av skrot i anonyme bidrag. Nettavisa trenger løpende fornyelse og forbedring for å holde på dette engasjementet, så alle synspunkter på hva vi bør gjøre med design, innhold, distribusjon og funksjonalitet er kjærkomne.
Snart skriver vi kravspekk for den nye nettavisa. Journalisten ser på mulige gevinster ved å tilrettelegge for å publisere eksklusivt nettinnhold for dagens og framtidas abonnenter. De fleste vil være NJ-medlemmer, men som på papir i dag, tenker vi at også andre kan abonnere. Det kan også styrke finansieringen av vårt redaksjonelle arbeid og gir større mangfold.
Hva kunne en slik versjon av nettavisa romme i tillegg til det åpne stoffet? Blant ideer som er introdusert:
• Feature- og reportasjesaker i rik digitalversjon.
• E-versjon av magasinet, inklusive et historisk arkiv.
• Temasider som samler sakskomplekser.
• Journalistfaglige råd og erfaringer, verktøy og teknikk for tekst, radio, foto og video.
Faglige ressurser egner seg også godt for raus deling, så både her og ellers kunne fagbladet gjøre nytte som formidler av lesernes kunnskaper.
Det nye medielandskapet stiller aktørene overfor ulike utfordringer. Fagpressen skiller seg fra breddemediene ved sin konsentrasjon. Det gir samtidig våkent kritiske lesere som kan bidra til å luke ut svakheter i journalistikken og gi råd om videre utvikling. Redaksjonen håper dere vil bruke litt av romjula til å hjelpe oss med å gjøre Journalisten bedre og mer slagkraftig.
Godt 2014!