MIDLERTIDIG: Lena Lindgren er konstituert redaktør i Morgenbladet. Hun søker ikke den faste stillingen og regner med å sitte fram til sommeren. Foto:Kathrine Geard
«To sjefredaktører i samme seng kan bli litt i overkant»
Dette er IKKE Morgenbladets nye sjefredaktør.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
– Nei. Det er ikke aktuelt, og det er også noe jeg ga beskjed om til Morgenbladet allerede den dagen jeg ble spurt om å tre inn som konstituert. Og grunnen til det er enkel: Jeg har en jobb jeg elsker, og siden jeg i perioder har fungert som stedfortreder for Alf, allerede før jeg ble konstituert i stillingen, så vet jeg godt hva slags type jobb dette er. Sjefredaktørjobben er et døgnprosjekt, og jeg ønsker heller å komme nærmere journalistikken enn å fjerne meg mer fra den for å administrere. Det er fort gjort å havne i et løp som sier opp, opp, opp. Men jeg har aldri drømt om å bli toppleder, og jeg blir ikke noe lykkeligere av mer administrering, sier Lena Lindgren til ukens utgave av magasinet Journalisten.
Siden Alf van der Hagen tok sin hatt og gikk i mars har hun vært konstituert som sjefredaktør i avisen. Hun har også vært samfunnsredaktør og kulturredaktør i samme avis.
Lindgren har vært i Etter børs-redaksjonen i Dagens Næringsliv, og har hatt sommervikariat i Klassekampen. Hvor ektefellen regjerer. Skal vi tro Lindgren, er hans jobb med på å påvirke jobbvalget:
– Dessuten er jeg gift med Bjørgulv Braanen i Klassekampen, og to sjefredaktør i samme seng kan bli litt i overkant. I hvert fall sett fra en families synspunkt. Og deler av offentligheten vil kanskje synes det samme, selv om det ikke bryter med noen formelle habilitetsregler.
Under van der Hagen har Morgenbladet økt opplaget fra 8000 til 26.000 aviser. Lindgren mener de fortsatt har et stykke igjen å gå før de stanger i taket.
– Det er behov for en publikasjon som Morgenbladet, og egentlig ser jeg ikke noe tak for oss under 50.000. Journalistisk kan vi forenkle og nå bredere ut, uten å miste vårt intellektuelle preg. Samtidig er det mye vi kan gjøre på markedssiden. Vi kan forbedre distribusjon og vi kan bli mer til stede på sosiale medier. Så vi har fortsatt et stort vekstpotensial. Men spørsmålet handler ikke bare om hvor store vi kan bli, det er like mye et spørsmål om hvor store vi vil bli.