Feriepraten:

Linn de Lange ser fram til strandferie med lettlest krim i bagasjen. Foto: Privat

– Det skapes mye god digital journalistikk

​Linn de Lange opplever at journalistene er lærevillige. Selv er hun klar for å la Sommerkroppen 2015 forfalle med pasta og vin.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Linn de Lange

Alder: 33

Stilling: Digitalredaktør

Arbeidssted: Tun Media

– Hva er de viktigste utfordringene i jobben din for tiden?

– Det er de samme utfordringene som resten av bransjen står overfor når det gjelder lønnsom nettjournalistikk:  å skape gode produkter for brukerne, brukerbetaling samt disruptivitet (nyskapning som forstyrrer et eksisterende marked.Red.anm.). Vi er et mediehus med røtter som går helt tilbake til 1882 og har vært dypt forankret i papirprodukter både i forretningsmodell og kultur. Selv om vi har lyktes godt med å følge utviklingen og å jobbe flermedialt, ligger det utfordringer i vekstmuligheter kombinert med at nisjen vår skal ivaretas.

Les Journalistens dekning av Tun Media

Omstillingsevne

– Hva gleder mest og bekymrer mest med det digitale kompetansenivået blant norske journalister?

Endringene i bransjen krever at man til enhver tid er oppdatert

– Ifølge Netthode-undersøkelsen 2015 ved Arne H. Krumsvik, samsvarer journaliststudentenes og medieledernes oppfatning av journalisters kompetanse og ferdigheter godt. Det kan komme framtidens redaksjoner til gode. Samtidig peker ledere i flere bransjer på større grad av entreprenørskap og omstillingsevne som viktige kvalifikasjoner framover. Jeg opplever at læringsviljen og nysgjerrigheten blant norske journalister er veldig til stede, det skapes mye god digital journalistikk. Når det er sagt, så krever de hyppige endringene i bransjen mye av redaksjonelle medarbeidere. De krever at man til enhver tid er oppdatert.

– Men på hva?

– Ingen vet nøyaktig hvor vi skal eller vil. Digital historiefortelling krever også helt andre virkemidler enn bare tekst og bilde. Det jobbes mer tverrfaglig og journalistene befinner seg i skjæringspunktet mellom flere fagretninger. 

Klar for strandferie

– Hvilke planer har du for sommeren?

– Jeg skal la Sommerkroppen 2015 forfalle med pasta og vin på en rundtur i Italia og deretter ha en klassisk strandferie med barna i Palma. 

– Klarer du å stenge av Facebook i en uke?

– Jeg klarer, men vil jeg?

– Hvor avhengig er du av smartmobilen din?

– Den er jeg avhengig av både på et rent praktisk og på et psykologisk plan.

Jeg ser jeg utfordringer med Kring-kastings-rådet

Intellektuelt alibi

– Hva leser du i ferien?

– Lettlest krim, enda lettere magasiner og minst ett intellektuelt alibi.

– Kringkastingsrådet: Ja takk, eller nei takk?

– Jeg er på generelt grunnlag for organer som skal ivareta etikk og konsumentenes interesser. Samtidig ser jeg utfordringer med Kringkastingsrådet med tanke på eierskap og redaktøransvar når det er Stortinget og regjeringen som oppnevner medlemmene og når disse skal drøfte saker som berører kringkastingssjefens område. Arne Jensen, generalsekretær i Norsk Redaktørforening, tok nylig for seg akkurat dette på Journalisten.no.

Kan bli sint

– Hva gjør deg flau i jobbsammenheng?

Sommerjobb var et nødvendig onde

– Jeg kan ikke komme på noe som ville gjort meg flau spesifikt i jobbsammenheng som ikke ville vært flaut uansett arena.

– Hva er ditt morsomste sommerjobb-minne?

– Ingen? Jeg synes sommerjobb var et nødvendig onde. Med litt velvilje er det kanskje litt humoristisk å se tilbake på min én ukes lange karriere som avisbud. Jeg mangler to essensielle ting her i verden, det ene er retningssans og det andre er evnen til å stå opp tidlig. Kun heldige utvalgte fikk avisen levert den uken.

I grenseland

– Hvilken journalistisk sak kunne du tenke deg å bruke en måned på å jobbe med?

– Det kunne vært så mangt, men helt generelt sett tror jeg det er veldig spennende å bedrive gravejournalistikk i grenseland mellom journalistikk og krim.

Les flere artikler i serien Feriepraten.

Powered by Labrador CMS