Det Nye flagger sponsing
Merker reportasjer der bladet har fått økonomisk støtte.
Det Nye har bestemt seg for tydelig merking av alle reportasjer og artikler som er kommet i stand med bidrag fra kommersielle aktører. Dermed tar bladet et pressefaglig steg som har vært etterspurt fra ukeblader som skriver om mote og livsstil.
– Vi får jo veldig mange tilbud om presseturer og events både i forbindelse med produktlanseringer, intervjuer og tilbud fra aktører innen reise. En sjelden gang takker vi ja til dette hvis vi synes det er relevant for leserne våre og har lyst til å bruke redaksjonell plass på det, sier redaktør Mari Midtstigen pr. epost.
– Skulle bare mangle
Hun understreker at Det Nye ikke gir løfter om omfang og vinkling på forhånd, og dropper saken hvis de ikke får noe journalistisk interessant ut av turen.
– At vi nå velger å merke sakene slik at det tydelig kommer fram at noen andre har betalt for reisen, skulle jo egentlig bare mangle, spør du meg. Jeg er sikker på at vi opptrer ryddig, men det er jo det aller beste at leseren får alle fakta på bordet.
Ivrige
Midtstigen sier motebransjen er ivrig etter å sponse ansatte i magasinredaksjonene. Derfor har bladet også en regel om at medlemmer av redaksjonen ikke kan motta gaver utover småting.
– Dette tror jeg ingen andre magasiner har innført ennå. Jeg vet ikke om andre blader som har begynt med å merke betalte turer, sier Det Nye-redaktøren.
Hun opplyser at Egmont jobber med å utforme felles retningslinjer for alle publikasjoner i konsernet.
Alt for damene
Redaktør Christina Dorthellinger i Det Nyes søsterblad Alt for damene forteller at også de har ganske strenge regler:
– Hovedregelen er at vi ikke mottar gaver. Får vi tilsendt vareprøver over en viss verdi, kommer det an på varen, men kr 500 er absolutt øvre grense. Alt penses stort sett over på konkurranser som kommer lesere til gode, eller de returneres. Alle gaver over en viss sum rapporteres til meg/redsjef. Vi avgjør om vi bør returnere eller bruke i konkurranser. Unntaket er anmeldereksemplarer av bøker og egenpleieprodukter til tester.
Dorthellinger sier Alt for damene trolig mottar færre slike henvendelser, både gaver og tilbud om sponsede turer enn de mer motevinklede magasinene får.
Lokkevare
Men hun forteller om en aktør tilbød bladet å langtidsteste en Iphone 5. I praksis det ville betydd at redaksjonen kunne beholde telefonen hvis de skrev om den.
– Vi takket selvsagt nei både på grunn av bindinger og sammenblandingen her.
– Vi sier som hovedregel nei til sponsede turer, men kan unntaksvis takke ja om vi har 100 prosent redaksjonell frihet. Da merkes det tydelig at vi er invitert og hvem som har invitert oss.