Markus Tobiassen. Foto: privat
Markus Tobiassen. Foto: privat

Morgenrutinen: Kollegene er Markus Tobiassens viktigste verktøy

Se listen over hva som irriterer journalisten i Dagens Næringsliv.

Published   Updated

I spalten Morgenrutinen stiller Journalisten de samme spørsmålene til personer som er tett på mediebransjen.

Markus Tobiassen er journalist i Dagens Næringsliv (DN).

Her kan du lese flere Morgenrutinen.

– Kaffe eller te?

– Jeg drikker stort sett vann. Da jeg begynte i DN, drakk jeg en stund kakao kamuflert i kaffekopp i et forsøk på å passe inn.

– Hva har du på nattbordet?

– Jeg er nettopp ferdig med «Hit men». Det er en utrolig dokumentarbok fra den amerikanske musikkindustriens ville år, full av mafia, bestikkelser, kokain og en platetopp som sender fienden sin en levende kongeboa i bursdagsgave. Bursdagskortet bruker han til å sammenligne slangen med mannens kone, bare sånn i tilfelle noen skulle misforstå. Nylig begynte jeg på «Bad Blood», hvor Wall Street Journal-journalisten John Carreyrou har samlet hele sin avsløring av blodprøveselskapet Theranos, en av Silicon Valleys mest spektakulære svindler.

– Hvilke medier må du innom før morgenmøtet?

– Jeg står opp med VG, Twitter, Facebook, DN og Medier24. På jobben prøver jeg å bla igjennom Aftenposten, Finansavisen og Dagsavisen. Hjemme leser jeg The Economist og Klassekampen.

– Hvilken overskrift skulle du ønske du så på trykk i dag?

– «Ekteparet Orderud til Farmen kjendis – skal bo i kårboligen».

– Hvor leter du etter gode saker?

– Gjerne ute på en annen sak. Da jeg begynte som journalist, syntes jeg noe av det vanskeligste var å forstå hvordan jeg best skulle lete frem saker. Løsningen har blitt å lete hele tiden.

– Om du kunne velge hvem som helst: Hvem har du mest lyst til å intervjue ansikt til ansikt og hvorfor?

– Jay Z. Vi skulle snakket mest om Tidal, men jeg skulle fått lurt inn noen spørsmål som gjør at han kan utropes til norgesvenn i ingressen.

– Hvilket spørsmål er det viktigste for en journalist?

– «Hvordan vet du det?» er et spørsmål som senker dårlige saker og sikrer de gode.

– Hva er ditt viktigste verktøy i jobben?

– Uten tvil kollegaer. Å telle opp hva jeg fikk hjelp med er en ganske effektiv kur når jeg har laget en sak jeg synes er bra og er høy på meg selv.

– Når sist så du journalistikk som inspirerte deg og hva var det?

– VGs serie-dokumentar om Young Bloods. Nå gjetter jeg litt, men saken later til å samle trådene fra årevis med god dag-til-dag-jobbing i et stort bilde, og det synes jeg er noe av det beste journalistikk kan gjøre. Jeg ble også imponert over hvor effektivt og enkelt språket og den digitale presentasjonen var.

– The Dailys episode om en forsvunnen bokhandler i Hong Kong er det beste jeg har hørt i år, men Caliphate-serien om ISIS er også utrolig bra – ikke true crime, men true war. Og så er Klassekampens 1. mai-dokumentar om arbeiderne som bygger norske skip på koreanske verft en sånn sak som gjør at du fornyer abonnementet ditt ett år til. Det er egentlig bare ett av mange eksempler på at Klassekampen er veldige gode til å finne kilder og historier utenfor allfarvei.

– Hva irriterer deg aller mest med norske medier?

– Det er så mye å ta av, så her er en liten liste: Feil og slurv, feil som rettes i det skjulte, Dagsavisen, nynorsk-nekt, øøø-ing og æææ-ing i podcaster, arroganse i møte med kritikk, Joacim Lunds Star Wars/Giske-kommentar og at folk fortsatt får lov til å begynne kronikker med «Kjære ... ».

– Hva blir viktig for utførelsen av journalistyrket framover?

– Å skaffe seg mange tekniske innretninger så lederne dine tror du er «flermedial og fremoverlent» og du unngår neste nedbemanning. Neida, joda. Jeg tror det blir mye det samme som før. Grunnferdighetene med kilder og faktakontroll er fortsatt det viktigste. Så vil det i tillegg bli mulig å løse saker som før ikke har latt seg løse, på grunn av nye verktøy. De verktøyene bør man jo gjerne lære seg å håndtere.

– Hva er mediebransjens største utfordring akkurat nå?

– Problemet med forretningsmodellen vil fort kunne ramme den aller viktigste delen av den kritiske journalistikken. Når medieøkonomien vakler, vil aktører med nok makt og penger i større grad kunne lykkes med å true eller knuse medier som blir brysomme. Peter Thiels kamp mot Gawker og kasinomilliardæren Sheldon Adelsons oppkjøp av en brysom avis i Las Vegas er kanskje de mest slående eksemplene.

– Hvilket bilde/video fikk deg sist til å stoppe opp?

– Bildet av Erling Folkvord i shorts og singlet i Morgenbladet. Det fikk meg til å tenke på en annen gammel AKP-er, Sæmund Fiskvik, som har det med å stille opp i treningstøy når DN skal ta bilde av ham.

– Hva er det lengste du har klart å være uten mobilen?

– Jeg glemte igjen mobilen på en benk på Sagene her om dagen. Panikken meldte seg 15 minutter senere. Så såpass lenge klarer jeg.

– Når logger du av for kvelden?

– Stadig tidligere, men sjelden før ti.