– Vi har vurdert alle bildene

Aftonbladet dropper de to sterkeste bildene fra Utøya.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tidligere i dag ble det kjent at den svenske fotografens bilder fra Utøya 22. juli  har vunnet pris i en verdensomspennende fotokonkurranse. Aftonbladet, som er Hammarströms oppdragsgiver, publiserer ti av de tolv bildene fra fotoreportasjen på sine nettsider fredag, og vil også sette enkelte bilder på trykk i papiravisen lørdag.

– Vi har gått gjennom bildene i dag og kommer til å publisere dem på nett i løpet av dagen. Vi har valgt bort to av bildene med døde mennesker. Mens vi publiserer et hvor man ser døde mennesker i vannkanten på avstand. Her har vi pikselert slik at man ikke ser hvem de er, men konturene av kroppene, sier bildesjef Mats Strand i Aftonbladet til Journalisten.

Sterkt

De to bildene som ikke er med i serien viser døde ungdommer tett på. Disse bildene er tidligere brukt i nyhetssammenheng, men også da sterkt pikselert, forklarer sjefredaktør Jan Helin i avisen.

– Først og fremst vil jeg si at Niklas har gjort en utrolig bra jobb som viser hvor viktig det er med tilstedeværelse i vanskelige omstendigheter. Det er viktig at vi også kan skildre disse skrekkelige hendelsene, sier han.

Les intervju med fotografen her.

Vanskelig avgjørelse

De to redaktørene sier det ikke har vært noen enkel avgjørelse å  publisere bildene, men Strand forteller at de tolv bildene til sammen forteller en historie.

Begge sier også at det ikke er til å stikke under en stol at nærheten til Utøya og Norge har påvirket diskusjonen om hvordan bildene skal publiseres.

– Ja, jeg må si ja. Ved hendelser som skjer nærmere er man naturlig mer forsiktig. Bildene som kom fra Haiti var sterkere i så måte, sier bildesjefen. Samtidig viser han til at fjorårets beste pressefoto i Sverige var bilde av den døde terroristen som sprengte en bombe i Stockholm sentrum.

Forstår reaksjoner

At Norge og Sverige er nær hverandre både geografisk og kulturelt har helt klart påvirket publiseringen, sier Helin og legger til at fra jordskjelvkatastrofen på Haiti ble det publisert nærbilder av døde mennesker.

– Jeg står for den publiseringen vi har gjort, og definitivt for det arbeidet han har gjort. Jeg forstår at man reagerer følelsesmessig, men journalistikk er viktig i slike hendelser. Jeg tar utgiveransvaret.

Powered by Labrador CMS