KLAR: Fagsjef Geir Engen og MBL lanserer betalingsmodell på brett og mobil for småaviser. Foto: Bjørn Åge Mossin

Billig på nett

Norske lokalaviser tilbys fattigmannsløsning for å komme på lufta med betalte digitalprodukter.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tiltalls småaviser her i landet får nå en rimelig mulighet til å komme seg på betalingstoget på nett, ifølge utgiverorganisasjonen Mediebedriftenes Landsforening. MBL lokker med en plattformuavhengig, HTML5-basert e-avisløsning for PC, nett, leserbrett og mobiltelefoner. Det betyr null salgsinntekter for Apple og Google. Det hele lanseres trolig i februar, og de første avisene er i gang med forberedelsene.

– E-avismodellen vår innebærer at lokalaviser kan komme raskt og rimelig i gang med betalte digitale utgaver. Det kan gjøres ved å innpasse produksjonen i den arbeidsflyten som allerede finnes i avisene. Det enkleste er å ta utgangspunkt i papirproduktet, sier fagsjef for digitale medier i MBL, Geir Engen.

Han forteller at MBL har prøvd ikke bare å ha fokus på det tekniske og produksjonsmessige, men også på hvordan innholdet skal posisjoneres.
– Det er viktig å avklare hva som skal være gratis av det digitale innholdet og hva som skal eventuelt bundles med papirutgaven.

Samarbeidsprosjekt

Mens mange større aviser her i landet for lengst tilbyr digitale versjoner på nettbrett og mobiltelefon, gratis eller mot betaling, er de minste avisene blitt hengende etter. Det koster både penger, teknisk kompetanse og arbeidsinnsats å få slike produkter på plass, i tillegg til de tradisjonelle PDF-versjonene.

Derfor startet MBL i 2011 et prosjekt, Lokal Digital, i samarbeid med de ni medlemsavisene Bladet Vesteraalen, Helgelands Blad, Hallingdølen, Jærbladet, Nationen, Sunnhordland, Valdres, Varingen og Vest-Telemark Blad. Arbeidet bygget på MBLs lesebrettprosjekt, som ble igangsatt i 2009.

50–100 småaviser

MBL har vurdert også andre e-avisleverandører, men konkluderte med at det nederlandske selskapet Solidam kom med det best egnede tilbudet. Engen regner med at den digitale publiseringsløsningen kan være interessant for minst et 50-talls norske småaviser, men totalmarkedet er i realiteten større. Mange av de mindre avisene er medlem av både MBL og Landslaget for lokalaviser, som har over 100 medlemsbedrifter.

– Dette har vært et fantastisk lærerikt prosjekt å være med på. Utfordringen har vært å kunne lansere lokalavisene uten særlig ekstra arbeidsinnsats på nett, brett og mobil, i tillegg til utgivelsen av våre tradisjonelle papirutgaver. Det er nå løst, forteller daglig leder og ansvarlig redaktør i Varingen, Jan Fossen, til MBLs nettsider.

Fattigmannsmodell

Fossen mener løsningen blir overkommelig for de fleste småavisene.

– Vi snakker om 70-80.000 kroner ekstra i året for den fullstendige e-avisløsningen. Og best av alt: Bestemmer avisene seg for å ta denne løsningen i bruk, kan du signere avtale i dag og lansere egne nett-, brett- og mobilutgaver om en uke til fjorten dager.

MBLs digitalløsning er basert på PDF-kopier av avissidene, som bearbeides i samarbeid med Solidam. Nederlenderne sender sidene videre til en samarbeidspartner i Kina, der artiklene klippes ut og forberedes for lesing enkeltvis i de digitale produktene. HTML5-standarden sørger for å gjøre det digitale innholdet tilgjengelig i alle nettlesere og operativsystemer.
Det hele kan også lastes ned for offline-lesing.

Gammeldags?

– Men er ikke e-avis gårsdagens løsning?

– Modellen vår har tatt lærdom fra de store avishusenes erfaringer med iPad–versjoner. Man skal få et overblikk over produktet og kunne løfte fram en og en artikkel, også i tekstversjon, slik at man får en god leseopplevelse. Det er også muligheter for å legge inn bildeserier og til og med levende bilder, men vi har ikke hatt mye fokus på det nå i starten. Det er et enkelt produkt, på mange måter en replika av papiravisa, men tilpasset digital lesing, sier Engen.

I tillegg til dagens papirinnhold kan lokalavisene også legge inn online–innhold, for eksempel en seksjon fra nettutgaven med løpende oppdatering.

Eplefritt salg

MBL-modellen innebærer at de digitale versjonene av lokalavisene hentes opp via nettlesere. Den er altså ikke app-basert. Det betyr at brukerbetalingen skjer uten at Apple og Google forsyner seg med prosenter. Apple tar som kjent 30 prosent av salgsinntekten via App Store.

Dessuten får lokalavisene informasjon om sine kunder, i motsetning til i Apple-verden. Dette er viktig i forhold til annonsører, men også for å holde oversikten over hvem som er abonnenter på de ulike plattformene.

Kjører eget løp

Hallingdølen, som kommer ut i Ål, valgte tidlig å kjøre sitt eget løp og innførte betalingsløsningen de selv kaller Ål Inclusive. Den er basert på nettpubliseringssystemet Saxotech Online. 

Det samme er Sunnhordland i ferd med å gjøre.

Tre av de øvrige ni avisene i gruppa, Varingen, Helgelands Blad og Vest-Telemark Blad er i gang med MBLs egen løsning. Helgelands Blad har valgt et noe annet samarbeid med Solidam via Ajour, som er avisas leverandør av redaksjonelt system.

Norsk teknologi

Norske Alerontech ble også koplet på MBL-prosjektet, via Solidam. Alerontech tar fatt i filene som Solidam produserer og tilpasser dem til PC-, brett- og mobilproduktene. Alerontech administrerer også betalingsfunksjonen i MBLs digitalmodell.

Powered by Labrador CMS